Syv ud af ti chefer har knækket koden: Stress er ikke længere et tabu

Virksomhederne har fået øjnene op for, at stress blandt medarbejderne er noget, de bliver nødt til at forholde sig til. Men de ved ikke nødvendigvis, hvad de skal gøre ved det, oplever ekspert.
Virksomhederne har fået øjnene op for, at stress blandt medarbejderne er noget, de bliver nødt til at forholde sig til.
Virksomhederne har fået øjnene op for, at stress blandt medarbejderne er noget, de bliver nødt til at forholde sig til. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix

»Hos os taler vi åbent om stress.«

Sådan lyder det fra syv ud af ti ledere i en ny undersøgelse. Mange virksomheder har brudt tabuet om stress, mener Lars Andersen, som er arbejdsmiljøchef i interesseorganisationen Lederne, der har fået foretaget undersøgelsen.

38 procent af lederne svarer, at man i høj eller meget høj grad taler åbent om stress på deres virksomhed. Og 33 procent svarer, at man i nogen grad taler åbent om stress.

1.018 ledere har deltaget i undersøgelsen, som er gennemført af YouGov for Lederne i samarbejde med Psykiatrifonden.
Det høje antal ledere, som svarer, at man i en eller anden grad kan tale åbent om stress på deres virksomhed, overrasker Dorte Rosendahl Kirkegaard positivt. Hun arbejder med forebyggelse og håndtering af sygefravær på grund af stress som seniorkonsulent i videns- og netværkshuset CABI, der er en selvejende virksomhed under Beskæftigelsesministeriet.

»Det viser, at det er noget, der bliver talt om derude. Og da det er ledere, der har svaret på undersøgelsen, så er det ikke kun medarbejderne, der taler med hinanden om stress, det er også noget de taler med deres ledere om, og det synes jeg er positivt,« siger Dorte Rosendahl Kirkegaard.

Hun besøger mange virksomheder for at hjælpe dem med at forebygge stress-sygemeldinger. Her oplever hun, at ledelsen ofte har forståelse for, at stress er noget, de skal forholde sig til.

»Men stress ses stadig som og behandles som et individuelt problem som løses ved for eksempel psykologhjælp via HR-afdelingen (personaleafdelingen, red.). Hvis stress skal forebygges, skal det løftes til organisationsniveau - og her er det et godt afsæt, at det er ok at tale om stress,« siger hun.

Gennembrud

I interesseorganisationen Lederne oplever de også, at virksomhedernes ledelser tager stress blandt medarbejderne meget mere alvorligt.

»Der er sket et gennembrud. Tidligere var det mere tabubelagt at tale om stress, men nu er der flere og flere virksomheder, der er opmærksomme på, at det er en problemstilling, som de skal være i stand til at håndtere,« siger Lars Andersen, som er arbejdsmiljøchef i Lederne.

Virksomhederne har efterhånden indset, at der er en sammenhæng mellem medarbejdernes stress-niveau og virksomhedens bundlinje.

»Man kommer ikke ud over, at det er svært. Det kommer ikke af sig selv, men åbenhed og dialog er en forudsætning. Vi kan ikke handle på noget, vi ikke kan tale om,« siger Lars Andersen.

Stadig tabu mange steder

Det er dog ikke alle steder, man kan tale åbent om stress. 28 procent af lederne svarer i undersøgelsen 'slet ikke' eller 'i mindre grad' til spørgsmålet om, hvorvidt man kan tale åbent om stress i deres virksomhed.

79 procent af lederne i undersøgelsen arbejder i en privat virksomhed, men det fremgår ikke af undersøgelsen, hvilke brancher de arbejder i. I fagforbundet 3F oplever man, at der er stor forskel på, hvor åbent man kan tale om stress i de forskellige brancher.

»Vi kommer ikke uden om, at stress stadig er et tabubelagt emne i flere brancher,« siger Ulla Sørensen, som er arbejdsmiljøpolitisk chef i 3F.

Når kollegerne ikke taler åbent om stress, kan det skyldes, at de på mange virksomheder ikke har tid og overskud til at forholde sig til hinandens velbefindende, mener Ulla Sørensen.

»Jeg ser ofte eksempler på, at de nærmeste kolleger til en stress-sygemeldt medarbejder selv udviser mindre tegn på stress, fordi der i mange – i hvert fald af 3F's – brancher stilles stadig større krav til at arbejde hurtigt. Når de nærmeste kolleger selv er presset, kan det være svært at spotte en medarbejder, som er ved at knække psykisk,« siger hun.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.