Folkesygdommen stress er for alvor kommet på ledernes dagsorden. 63 procent af lederne har haft samtaler med deres medarbejdere om stress inden for det seneste år.
Det viser en ny undersøgelse, som fagforeningen Lederne har lavet i samarbejde med Psykiatrifonden.
Hos Lederne er man glade for resultatet.
- Det er en rigtig glædelig nyhed, at der er så mange ledere og medarbejdere, der har en dialog om stress. Lederne synes, det er deres opgave og finder det vigtigt, siger arbejdsmiljøchef hos Lederne Lars Andersen.
Han ser det som udtryk for, at både medarbejdere og ledere er blevet bedre til at tale om stress end tidligere.
- Der skal mindre til, at man tager samtaler i dag. Tidligere var der mange samtaler, der ikke blev taget. Men nu er lederne blevet mere opmærksomme på, om deres medarbejdere trives. De vil meget gerne tidligt ind, så det ikke bliver en reparationssamtale, siger Lars Andersen.
Stress-ekspert: En falliterklæring
Men stressekspert Thomas Milsted har svært ved at se det positive i, at der bliver lavet så mange stress-samtaler.
- I min verden er det en falliterklæring, at vi overhovedet har brug for alle de her ordninger med psykologer og stress-samtaler på arbejdspladserne. For havde vi været bedre til at forebygge og skabe gode forudsætninger, så havde vi slet ikke brug for de samtaler, siger han.
Han synes, det er godt, at lederne tager samtalerne, når en medarbejder føler sig stresset. Men han ville ønske, at der var lidt mere fokus på at forebygge stress.
- Samtaler løser lige så meget, som en hovedpinepille hjælper, når du har hovedpine. Det er ikke en bæredygtig løsning. Det handler ikke om at give folk et gebis, hver gang tænderne falder ud. Det handler om at finde ud af, hvordan vi kan få folk til at beholde tænderne i munden, siger Thomas Milsted.
Stress koster virksomheder kassen
I undersøgelsen, der er foretaget af YouGov, har 1.018 ledere svaret, at de ser stresshåndtering som en del af deres ledelsesopgave. Det skyldes især, at stressede medarbejdere kan være en stor udgift for virksomheden.
- Det koster kassen for virksomheder, der har stressede medarbejdere. Det er jo sjældent de dovne medarbejdere, der går ned med stress. Det er dem, der tager meget ansvar på sig, og som man ikke kan undvære, siger Lars Andersen.
For at undgå at nå derud, hvor medarbejderne bliver så stressede, at det går ud over deres arbejdsevne, ser han samtalerne som et vigtigt værktøj.
- Samtalen skal handle om, at man styrker planlægningen, gør pausen legitim, skærer fra og prioriterer i opgaverne. Det kan have stor betydning for, om man kan bevare arbejdsevnen, siger han.
Samtaler er ikke lig med social ansvarlighed
Ifølge stresseksperten er det vigtigt, at samtalen handler om det strukturelle på arbejdspladsen, og hvordan man ændrer på de vilkår, der har forårsaget stressen. Det må ikke bare handle om at finde den rette psykolog og symptombehandle problemet.
- Hvis snakken handler om, hvilke usunde vilkår, der har skabt stressen, så er det godt. Men hvis snakken handler om, hvad medarbejderen bør gøre, og hvilken psykolog de skal gå til, så vil stress forblive en del af arbejdsmiljøet, siger Thomas Milsted han og fortsætter:
- I stedet for at være stolt over, at man er en socialt ansvarlig virksomhed, fordi man behandler ansatte mod stress, så burde man i stedet overveje, hvad der er grunden til, at man behøver at behandle mod stress. Ellers løser vi ikke problemet, siger han.