28-årige Anne-Mette Kortegaard fra Agerø ved Mors har ikke mange pæne ord at sætte på den behandling, hun har fået hos Udbetaling Danmark.
Da hun tjekkede sin konto torsdag aften, var der ikke gået barselsdagpenge ind, som hun var blevet lovet flere uger tidligere.
Nu kan hun først forvente at få pengene for juni måned den 5. juli, og det er under al kritik, når man har udgifter, der skal betales, mener hun.
- Første gang jeg ringer til dem, kommer jeg igennem til en gut, der siger, at de er ved at udskifte deres it-system, og at der derfor godt kan gå lidt ekstra tid med at få udbetalt pengene. Han siger til mig, at jeg må leve af kærlighed og kildevand indtil da. Jeg blev virkelig provokeret af det, siger Anne-Mette Kortegaard til Avisen.dk.
Den 28-årige vestjyde har været på barsel i et halvt år efter at have født datteren Mathilde. Hun har været på en arbejdsgiverbetalt barsel, men den ophørte den 1. juni. Fra denne dato blev hun en del af systemet for barselsdagpenge.
I starten af juni ansøgte hun om dagpengene, men da hun den 22. juni endnu ikke havde hørt noget fra Udbetaling Danmark, tog hun kontakt til dem for at sikre, at de havde modtaget hendes ansøgning.
- De sagde, de havde modtaget den, men først flere dage efter, jeg havde sendt den af sted. Fredag (i går, red.) ringer jeg ind til dem igen, og her fortæller jeg dem, at jeg overvejer at gå til medierne, hvis ikke snart der skete noget. Heldigvis fik jeg hende, jeg talte med, til at ordne det manuelt, og jeg har nu modtaget en kvittering, hvor der står, at pengene går ind på min konto den 5. juli, siger Anne-Mette Kortegaard.
Den unge mor opfordrer nu andre, der står i samme situation som hende selv, til at ringe ind til Udbetaling Danmark og få udbetalingen ordnet manuelt.
Hos Udbetaling Danmark erkender de, at der har været problemer med et it-system. Det fortæller de i en skriftlig kommentar til TV Midtvest.
- Udbetaling Danmark udskifter for tiden vores it-system til udbetaling af barselsdagpenge til et nyt og bedre system. Derfor har det været nødvendigt at lukke helt ned for sagsbehandling i en kort periode i maj måned, og det har desværre skabt en forlænget sagsbehandlingstid. Omkring 100 borgere har på grund af lukkeperioden måtte vente på deres udbetaling, og det beklager vi meget, fortæller Pia Dyhr, vicedirektør i Udbetaling Danmark, til TV Midtvest.