SLAVER I TELEMARKETING

"Telemarketing-branchen er som ukrudt"

Branchens egen forening advarer mod telemarketingbureauer, der udnytter de ansatte som slaver.
Telemarketingbranchen har et ualmindelig dårligt ry blandt fagforeninger. Medarbejderne har ofte slet ingen rettigheder.
Telemarketingbranchen har et ualmindelig dårligt ry blandt fagforeninger. Medarbejderne har ofte slet ingen rettigheder. Colourbox

Ren provision er et kendt fænomen i telemarketingbranchen.

Avisen.dk har fortalt om markedsanalysebureauet Berent, hvor de ansatte, ifølge virksomheden selv, nogle dage blot tjener 71 kroner i timen.

"Først når interviewet starter, begynder kasseapparatet at tælle," som en daglig leder i firmaet siger.

Derfor kan de såkaldte phonere risikere at gå hjem, uden at have tjent en krone.

Popper op hele tiden

Den lave og i øvrigt usikre løn vækker forargelse i HK, der organiserer en del ansatte i telemarketing. Men faglig sekretær Anne Jette Bonde er ikke overrasket over forholdene hos Berent.

"Telemarketingbranchen er som ukrudt. Hver gang vi slår det ned, popper det op igen et andet sted," siger hun.

Udover HK er Business Danmark en af de fagforeninger der organiserer phonere og telefonsælgere. Begge fagforeninger mener, at elendige forhold er mere reglen end undtagelsen i telemarketingbranchen.

"Jeg oplever, at efter finanskrisen har flere arbejdsgivere gjort det op til de ansatte selv at tjene pengene. Det er en kedelig tendens," siger landsformand i Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen.

Dårligst stillede lønmodtagere

Hos Berent er de ansatte ikke omfattet af en overenskomst, og ifølge HK er det meget udbredt i branchen. Det gør livet usikkert for folk i telemarketing.

"De er nogle af de dårligst stillede lønmodtagere i dagens Danmark," siger Anne Jette Bonde.

Det er telemarketingbranchens egen forening, Dansk Telemarketing Forbund (DTF), ganske enig med fagforeningerne i. Også selvom det ærgrer formand, Michael Flindtholm.

Færreste lever op til branchens egne kodeks

"Det er nemt og hurtigt at starte et telemarketingbureau, og det tiltrækker lykkeriddere. Derfor hører vi sådan nogle skrækhistorier," siger han.

Branchen er en uregerlig størrelse, og det er svært at tegne et klart billede af, hvor mange firmaer, der er. Telemarketingbureauet McPhone lavede sidste år en optælling, der viser, at der dengang fandtes godt 50 rene telemarketingbureauer i Danmark.

En søgning viste egentlig, at der var 640 firmaer i branchen, men da telemarketingchef i McPhone, Inge Jensen, begyndte at ringe rundt, viste det sig, at langt de fleste allerede var gået konkurs eller gået over til at sælge et andet produkt.

Kun elleve af de 50 bureauer er medlemmer af DTF, som baserer sig på et nedskrevet kodeks. Det betyder også, at forbundet cirka en gang om året smider et medlem ud.

Tip Avisen.dk
Arbejder du i telemarketingbranchen? Kender du til dårlige lønforhold eller urimelige arbejdsvilkår?

Så skriv til Avisen.dk via ole@avisen.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.