SLAVER I TELEMARKETING

Nul kroner i timen hvis telefonen er optaget

I telemarketingbureauet Berents får ansatte kun løn for den tid, de taler i telefon. Fagforeninger advarer mod branchen.
Er de ansatte på Berent rigtig uheldige, kan de gå hjem fra arbejde ligeså fattige, som de var, da de kom.
Er de ansatte på Berent rigtig uheldige, kan de gå hjem fra arbejde ligeså fattige, som de var, da de kom. Colourbox

De ansatte i analysebureauet Berent kan kun håbe, at der er nogen i den anden ende, når de ringer for at spørge tilfældigt udvalgte folk om deres TV-vaner.

Medarbejderne tjener nemlig kun penge i de minutter, de rent faktisk udfører et telefoninterview. Forgæves opkald og optaget telefoner står for deres egen regning.

Telemarketingbranchen bliver af flere fagforeninger udråbt til en af de brancher, hvor lønforhold og arbejdsmiljø er allerdårligst.

Faglig sekretær i fagforeningen HK, Anne Jette Bonde, går så langt som at kalde branchen for 'ukrudt'. Blandt andet er det mere reglen end undtagelse, at firmaerne har en overenskomst.

Det viser sig blandt i lønnen.

Under mindstelønnen

Timelønnen ligger på 190 kroner, men ifølge firmaet selv ender den reelt set på godt 95 kroner.

Den typiske mindsteløn for ufaglærte ligger på 105 kroner i timen og er altså ti kroner højere, end hvad den typiske medarbejder hos Berent tjener.

Oplysningerne kommer fra en supervisor hos Berent, som Avisen.dk taler med under dække af at være en almindelig jobsøgende.

Supervisoren, som vi har valgt ikke at nævne navnet på, oplyser, at lønnen på en "dårlig dag" kan være endnu lavere.[pagebreak]

71 kroner i timen

"Det kan jo svinge. Måske har man kun halvanden times aktiv tid på en vagt," siger hun.

Det svarer til 71 kroner i timen.

Til gengæld tjener de allerbedste af firmaets ansatte penge i to en halv af de fire timer, en vagt varer. Det bliver til en timeløn på 118 kroner.

Ingen overenskomst

Der er ikke noget ulovligt i at aflønne de ansatte med ren provision.

Hvis der til gengæld er en overenskomst, så er medarbejderne garanteret en grundløn, som så typisk bliver suppleret med provision, forklarer Anne Jette Bonde, der er faglig sekretær i HK.

Det Faglige Hus har en hotline, hvor de rådgiver de såkaldte phonere, og de får masser af henvendelser.

"Vi råder altid folk til at sikre sig en garantiløn eller en grundløn suppleret med provision," siger leder af Faglig Afdeling, Lars Brobak.

Direktøren bekræfter forholdene

Analysebureauet Berents har callcentre i København og Esbjerg og i en række andre lande. Ejer og direktør er Flemming B. Brøcher, som bor og arbejder i Witsenhausen i Tyskland. Han bekræfter lønforholdene, men ønsker desuden ikke at udtale sig.

Supervisoren, som Avisen.dk har talt med, ønsker ikke at få sit navn frem, men bekræfter de oplysninger, hun gav, da vi ringede og spurgte til jobbet.

Tip Avisen.dk
Arbejder du i telemarketingbranchen? Kender du til dårlige lønforhold eller urimelige arbejdsvilkår?

Så skriv til Avisen.dk via ole@avisen.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.