SLAVER I TELEMARKETING

Undgå at ende som slave i telemarketing

Hav øjnene åbne, når du sager ja til et job som ”phoner”. Du kan nemlig nemt risikere at arbejde gratis, advarer fagforeningerne.
Pas på du ikke bliver taget ved næsen, når du siger ja tak til arbejde i et callcenter.
Pas på du ikke bliver taget ved næsen, når du siger ja tak til arbejde i et callcenter. Colourbox

Timelønnen i analysebureauet Berent hedder 190 kroner, men de ansatte tjener typisk kun 95 kroner i timen. Der er ingen løn under oplæring, og der er ingen sikring i forhold til sygdom, barsel eller fyring.

Firmaet, der har callcentre i København, Esbjerg samt en række andre lande, er ikke en enlig svale.

Sådan lyder det fra to af de fagforeninger, der typisk organiserer medarbejderne i telemarketingbranchen. De giver nogle råd til, hvad man skal tage sig i agt for.

1. Sørg for, at der er en grundløn:

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Business Danmark mener som udgangspunkt, at der skal være en grundløn.

"Vores paradigme er, at der skal være så høj en grundløn som muligt. Vi bryder os ikke om provision, for det er en usikker verden," siger landsformand i Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen

Han siger, at man som minimum bør sikre sig en løn, der svarer til en dagpengesats. Det vil sige 20.600 kroner om måneden før skat.

2. Tjek om der er overenskomst

Der er ikke noget ulovligt i at underbetale sine ansatte. Så længe, der ikke er en overenskomst, kan arbejdsgiveren gøre, som det behager.

Derfor opfordrer faglig sekretær i HK, Anne Jette Bonde, jobsøgende til at sørge for, at der er en overenskomst på arbejdspladsen. Så undgår man nemlig at arbejde gratis.

"Der, hvor der er overenskomst, er der selvfølgelig grundløn. Der er desuden krav om løn under oplæring," siger hun.[pagebreak]

3. Større steder er typisk sikrest

Der er sjældent overenskomst er i små firmaer, der laver marketingundersøgelser eller telefonsalg, vurderer Anne Jette Bonde. Det er også tit der, folk holder kortest tid, mener hun.

"Hvis der er en del medarbejdere der har været der i mange år, så er det tegn på, at det er styr på tingene. Store udskiftninger er en indikation på, at der er noget er galt."

4. Støj og dårlig luft

Udover at lønnen tit er lav, er arbejdsmiljøet ofte rigtig dårligt.

Det siger arbejdsmiljøkonsulent i HK, Svend-Erik Hermansen.

"Der er som regel masser af støj og forstyrrelser. Tit er der også træk og i det hele taget dårligt indeklima," siger han.

Desuden er jobbet i sig selv hårdt, siger han.

"De bliver udsat for ekstremt meget stress. Det bliver kontrolleret, hvornår du går på toilettet, og hvor lang tid en samtale tager. Du skal have så og så mange i fælden, ellers ligger du dårligt i statistikken," siger han.

Gør op med dig selv, om det er noget for dig, før du tager jobbet, lyder opfordringen.

Tip Avisen.dk
Arbejder du i telemarketingbranchen? Kender du til dårlige lønforhold eller urimelige arbejdsvilkår?

Så skriv til Avisen.dk via ole@avisen.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.