Christina Ahler er dødtræt af telemarketingbranchens dårlige ry.
Hun er direktør i bureauet Caprea, som holder til i Holstebro og har 27 ansatte.
I hendes firma tjener de ansatte en fast månedsløn på mellem 21.000 og 24.000 kroner, og alle de nuværende ansatte har været der i over et år.
Avisen.dk har i dag fortalt om telemarketingbureauet Berent, hvor de ansatte tjener under mindstelønnen og i værste tilfælde slet ingenting kan tjene. De har ingen ret til barsel, ingen barns første sygedag og ingen pension. Mange ansatte holder kun en måned.
Formanden for brancheforeningen Dansk Telemarketing Forening, Michael Flintholm kaldte de useriøse for rene lykkeriddere.
Den slags historier gør det svært for Christina Ahler at drive forretning.
"Det er svært for os at rekruttere nye medarbejdere netop fordi, der er de rakkerbureauer rundt omkring," siger hun.
Svært at få nye kunder
Branchens dårlige ry går også ud over Capreas muligheder for at få nye kunder, fortæller Christina Ahler.
Firmaet har kun eksisteret i knap tre år, og derfor bliver de ofte sat i bås med de "useriøse" bureauer.
"Jeg ved, vi har en god virksomhed med dygtige medarbejdere. Og så kan vi ikke komme i betragtning til nogle af de større kunder, fordi vores regnskaber ikke går ti år tilbage," siger hun.[pagebreak]
Derfor ansætter hun bevidst kun folk over 25 år, som tidligere har arbejdet i telemarketing. Hun håber, det kan være med til at bevise firmaets seriøsitet.
Branchen i oprør
At de negative historier om branchen rent faktisk påvirker nogle af dem, der arbejder i den, har Michael Flintholm fået at føle i dag.
Han er formand for den lille brancheorganisation Dansk Telemarketing Forening (DTF).
Siden Avisen.dk berettede om de dårlige forhold på bureauet Berent, er han blevet kimet ned af sine medlemmer.
"De er forfærdelig kede af det. Vi bliver sammenlignet med laveste fællesnævner. Vi har kæmpet i 20 år for at højne branchens anseelse," siger han.
Han føler ofte, at han skal forsvare branchen.
"Der er selvfølgelig brodne kar, men der er også succeshistorier, der siger spar to."
Her nævner han bl.a. at de firmaer i branchen, han kalder "de seriøse" skaber mange, gode arbejdspladser, og at de hjælper virksomheder med at skaffe nye kunder.