Administration 

SF-profil: Uligheden viser sit grimme ansigt på Europas rastepladser

"Social dumping er en af de største trusler mod almindelige lønarbejdere og for selve grundlaget for velfærdssamfundet," skriver Karsten Hønge.

Karsten Hønge er beskæftigelsesordfører for SF. Han udlært tømrersvend og arbejdede i en længere årrække på forskellige byggepladser. Han er også tidligere fagforeningsformand gennem 16 år. Karsten vil især skrive om vilkårene på arbejdsmarkedet – altid med udgangspunkt i dem, som har mindst.

EUROPAS RASTEPLADSER er et vindue til et fattigt parallelsamfund. Det er også et spejl af den stigende ulighed. Et grimt syn. Tusindvis af chauffører fra Østeuropa binder Europa sammen ved at transportere varer på landevejene. Den grove underbetaling betyder næsten ingenting for forbrugerne, men gør speditører og de store vognmandsfirmaer rige. På længere sigt undergraves jobs i alle lande.

SF og DF har landet en aftale, som jeg er glad for af at have været med til. Vi vil gøre en indsats for, at danske lastbilchauffører ikke bliver skubbet ud af deres egne førerhuse eller presses ned i løn på grund af unfair konkurrence fra lande med helt andre lønninger og arbejdsforhold.

Jamen går det an at samarbejde med DF? Selvfølgelig! Vi kan være uenige om meget, men er samlet i dette fremstød for anstændige arbejdsforhold for danske chauffører. Jeg er ligeglad med, hvilken farve katten har, bare den fanger mus.

SOCIAL DUMPING er en af de største trusler mod almindelige lønarbejdere og for selve grundlaget for velfærdssamfundet. Alt tyder på, at der vil være flertal i Folketinget for denne markant indsats for at løfte transportbranchen. SF og DF arbejder lige nu for, at dette flertal kommer til udtryk i Folketinget.

Efter at have fortalt om den nye aftale til alle medier, der gad lytte, tog jeg på en tur ned gennem Europa sammen med en dansk lastbilchauffør. Jeg ville med egne øjne se, hvordan chaufførerne lever og arbejder.

Og jeg skal love for, at jeg fik, hvad jeg bad om.

Fredag aften, samme dag som vi offentliggjorde det politiske udspil, mødes vi i Padborg. Lørdag morgen begynder med en gang truckervask ved en håndvask på en tankstation, og så går turen sydover.

FRIHED, UFORUDSIGELIGHED og selvstændighed. Min chauffør fortæller, at han er stolt af sit fag, mens han sikkert fører det 40 tons tunge træk mod Italien. Han har arbejdet i branchen i mere end 30 år.

Men der er desværre også en bagside af medaljen. Lastbilchauffører dør tidligere end gennemsnittet. Og det kan der være flere grunde til. Der er et hårdt psykisk pres for at overholde stramme tidsplaner, og livet på landevejene ender ofte med hurtig og usund mad. Kedsomheden får også en del til at ryge. 

Mens vi kører på Auto Bahn kan jeg godt fornemme, at jobbet som chauffør smager af frihed, men der er desværre også en stærk bismag. 

Chauffører fra Bulgarien, Rumænien, Polen, Estland og andre østlande fylder godt op blandt de mange parkerede lastbiler på alle rastepladser. De lever og bor i førerhusene i ugevis. De laver mad over et lille gasblus og ser TV fra hjemlandet via parabol. 

EU-regler fastlægger, at det ugentlige hvil ikke må foregå i lastbilen. Men hvem kontrollerer? Ingen!

REGLERNE SKAL strammes, og Danmark skal vedtage en skrappere fortolkning. Men det er ikke nok i sig selv. Derfor skal politiet håndhæve reglerne langt bedre, og så skal vi ramme snyde-firmaerne hårdt med den økonomiske forhammer.
Frankrig og Belgien har vist vejen med en stærk indsats over for de ansvarlige firmaer. Men Danmark hænger i bremsen. Det vil den nye aftale, som SF og DF står bag, lave om på.

Det tager to dage at trille lasten med fisk frem til butikkerne i Italien. 
Mens jeg sidder på passagersædet og kigger ud på vejen, er der god tid til at regne lidt. Lønforskellen mellem min danske chauffør og en rumæner vil løbe op i 2.750 kroner for en tur, som den vi er ude på. Det betyder, at hver fisk bliver mindre end 25 øre dyrere af at blive kørt gennem Europa på ordentlige vilkår. En prisforskel, forbrugeren stort set ikke mærker, betyder en verden til forskel for chaufførerne. Det er godt givet ud for et anstændigt liv.
3F har i øvrigt beregnet, at et gennemsnitligt indkøb af blandede dagligvarer på 10 kilo i et supermarked vil blive 70 øre dyrere, hvis transporten er foregået på fair vilkår. Forbrugeren bemærker stort set ikke forskellen, men speditører og vognmænd kører den ekstra profit i banken. 

På vejen stopper vi på flere rastepladser, og hvert eneste sted er billedet det samme. Østeuropæiske lastbiler og deres chauffører holder pause eller venter på den næste tur.

Vi snakker derudaf i førerhuset. Om arbejdsforhold i branchen og alt muligt andet. Min chauffør fortæller, at han netop har gennemført den efteruddannelse, som EU kræver hvert femte år. Desværre efterleves den regel ikke alle steder, og det er til fare for sikkerheden i trafikken. Desuden giver det unfair konkurrence mellem firmaer fra forskellige lande. Det skal både EU og de enkelte lande være bedre til at kontrollere.

EFTER EN lang dag på de tyske motorveje kører vi ind for at tage vores anden overnatning på turen, og det sker på en rasteplads i Sydtyskland. Her er et fattigt parallelsamfund af østeuropæere ved at gøre sig klar til natten. Vi slutter dagen af med en tysk øl på rastepladsen. Den var tiltrængt. Og så er jeg snart på plads i øverste køje i førerhuset.
I løbet af dagen har vi mødt hundredevis af chauffører fra Østeuropa. De hutler sig igennem og håber på at få arbejde, så de kan forsørge sig selv og deres familier. 

Vi skal ikke finde os i uligheden, som har vognmænd og speditører som vindere og lønarbejderne på tværs af landegrænser som tabere. En arbejdende underklasse sidder splittet i hver sin lastbil. Vi skal have bedre fælles regler, og de skal håndhæves. Arbejdsgiverne skal rammes på pengepungen, hvis de brydes. Og så er der brug for, at chaufførerne står sammen i slagkraftige uafhængige fagforeninger i hele Europa. 

ON THE road again. Søndag morgen triller vi videre lidt over syv. Det ser ud som om, rumænerne ved siden af sover lidt længere. Måske er de allerede hyret til ture i den kommende uge? Ellers må de vente, til der er bud efter dem. Får de løn i ventetiden? Næppe!

Der er mange måder at snyde systemet på, hvis man som vognmand vil omgå reglerne. En postkasse i Rumænien giver formelt en firmaadresse og dermed ret til at ansætte chauffører på usle aftaler. Et lille kontor i Estland med en enkelt ansat bliver et såkaldt vikarbureau. Det ejes af vognmanden, som så ansætter bulgarer, der kører Europa tynd i danske lastbiler til discountlønninger. 

Det er op ad bakke for chauffører, som kræver et anstændigt arbejdsliv. Derfor er der brug for en politisk indsats i EU og Danmark. Men det kan ikke stå alene, for uden stærke fagforeninger i hele Europa fjerner vi ikke problemet.

Der skiltes på polsk langs motorvejen i Tyskland. De ved, at der er mange udlændinge i førerhusene.

Vi skal holde godt fast i lastbilens rat for ikke at blive blæst omkuld. Vi vil ikke have "working poor" eller "arm trotz arbeit", som det hedder i Tyskland. Konkurrence om jobs skal foregå på fair vilkår, og lønarbejderne skal ikke tvinges til at kaste sig ind i en dødsspiral mod bunden.

NYE UDFORDRINGER rejser sig i horisonten. En flybillet til Filippinerne er billig, og det samme er arbejderne. Nogle firmaer har allerede fundet smutveje til at ansætte disse chauffører, som er endnu billigere end østeuropæere, og som finder sig i endnu dårligere forhold. Filippinere fylder godt op på skibene, og mange arbejder desuden i hotel, køkken og rengøringsbrancherne overalt i verden. Vi skal forberede os på den situation, hvor arbejdsgiverne vil have dem til at køre lastbilerne på de europæiske veje. Spiralen mod bunden drejes endnu en omgang.

Jeg står af i det sydligste Tyskland og siger pænt tak for turen og snakken, inden min chauffør kører videre for at aflevere laks i Italien.

På vej hjem tænker jeg på, hvad jeg har oplevet. Jeg glæder mig over, at alt tyder på, at et flertal i Folketinget vil være med til en indsats mod social dumping i branchen. Men det er trods alt kun et lille skridt, for hele arbejdsmarkedet presses.

NÆSTE GANG du drejer ind på en rasteplads i Danmark eller et andet sted i Europa, så læg mærke til de østeuropæiske lastbiler. Vink til chaufførerne og send dem en venlig tanke. Måske spiller de bold eller laver mad over et kogeblus, mens de venter på næste tur. De er stort set aldrig i cafeteriaerne. Det har de ikke penge til.

De er ikke ansvarlige for presset på vores velfærdssamfund. De er almindelige hårdtarbejdende mennesker, og de savner deres familier.

Jeg vil gøre mit bedste for at sikre, at danske chauffører ikke kommer til at finde sig i samme usle forhold.

Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.

lille flyver ligger på hovedet i mark
Krimi

Fly styrtet på mark

redningsfolk slukker brand
Nyheder

Hamas nærlæser

forslag til våbenhvile

annette heick mellem sine forældre
Kendte

Heick optræder

på Roskilde Festival

billede af en vindmølle
Nyheder

Vestas i flot stigning

helikopter på skyet baggrund
Krimi

Drukneulykke ved

Roskilde Festival

folk solbader på strand
Nyheder

DMI:

Meget mere varme på vej 

rødhåret kvinde og mand i sort jakkesæt
Kendte

Reality-stjerne klar

til Vild med dans

Nyheder

Diddy: Her er dommen

frokosttallerken med laks
Nyheder

Spis det ikke: 

Solgt over hele landet

Nyheder

Flertal udenom regeringen

vil forbyde mandatkøb

Mand sidder ved bord med en kvinde på hver sin side.
Kendte

DiCaprio spottet i København

Mand på den røde løber
Kendte

Få dage før starten:

Rolf dropper touren

pollitilogo på hvid baggrund
Krimi

Lade brændt fuldstændig ned 

Mand med solbriller
Kendte

Kanye West har fået visum annulleret

Togstamme
Nyheder

DSB advarer

Forskellige slags solcreme
Sundhed

Denne solfaktor bør du bruge

Vindmølle
Nyheder

Folkeaktie i voldsom stigning

Ambulance holder på vej
Krimi

Fundet død på vej

To personer under solparaply
Rejser

Sådan dækker rejseforsikringen ved ekstrem varme

tagning fra retssal
Kendte

Jury i Diddy-sag er enige om fire ud af fem anklagepunkter

træer i regnvejr
Nyheder

DMI varsler farligt vejr 

person står udenfor i varmt vejr
Nyheder

2-årig dreng død:

Glemt i varm bil

person på festival
Nyheder

Roskilde Festival:

Varmerekord står for skud

par poserer ved galla
Kendte

Meldes klar til

Vild med dans

Sport

Stor dansk overraskelse

i Wimbledon

billede af restaurant der ligger ved sø
Nyheder

Noma åbner i USA

kokosnød med sugerør
Mad og drikke

Tilbagekalder kokosnød

Kassebil fra Forsvaret
Krimi

Fandt dynamit på loftsrum

gade i randers
Krimi

Karatespark og ukvemsord:

Mand terroriserer gade 

tennisspiller i aktion
Sport

Tauson får første sejr

i Wimbledon

et livreddertårn
Nyheder

Det betyder badeflagene

Et fly i luften
Rejser

Gigantisk handel: SAS køber 55 fly

portrætter af iranske politikere
Krimi

Dansker anholdt og mistænkt for at spionere for Iran

Nyheder

Kongelige fejrer Øresundsbroens jubilæum

et supermarked
Mad og drikke

Vi har EU's dyreste fisk og brød 

et cruiseskib
Helt vildt

Far redder barn som falder over bord fra krydstogstskib

en kop kaffe med mønster
Debat

Kaffeparadokset: Danskerne vil have den bedste kop – bare ikke derhjemme

en elbil ved havnen
Biler

Fire ud af fem nye privatbiler er elbiler

Trump og Musk ved en Tesla
Nyheder

Åben krig: Trump vil knække Musk' selskaber

folk på badebroer i varmen
Nyheder

Fantastisk sommerdag i vente

en Tesla Y
Biler

Tesla er tilbage

Trump og en gråhåret kvinde
Nyheder

Hackere vil offentliggøre regeringens e-mails

Udrykningskøretøjer på en vej
Krimi

22-årig dræbt på motorcykel 

Elon Musk i the oval office
Kendte

Elon Musk vil oprette nyt parti 

livredningstårn og strand i baggrunden
Nyheder

Livreddere fik travl

start på sommerferien

ældre kvinde med stort smil og smuk blå kjole
Kendte

Anne Laxholm: 

Det er synd for dem

falckbil holder ved siden af væltet lastbil
Krimi

Lastbil på hovedet i grøft

to mænd i jakkesæt hilser på hinanden
Nyheder

Forsvarsminister

vil besøge Grønland

pige på scene io blå badedragt med dannebrog
Kendte

Afsløring: Fra Grand

Prix til Vild med dans

Nyheder

Danske Vestas lukker i rødt 

varebil holder smadret på motorvej
Krimi

Motorvej blokeret:

Op til tre timers ventetid

meget varmt sydpå i europa
Nyheder

Danske rejseselskaber

giver gæster varmeråd

logo på legoland parken
Nyheder

Legoland i rekordsalg

stor bygning i centrum af aarhus
Krimi

Udvist: Voldtog

og røvede prostituerede 

politi til stede på vej
Krimi

Ramt af bus:

Fodgænger død 

par poserer
Nyheder

Vild med dans-stjerne:

En mavepuster

ødelagt lastbil
Krimi

Lastbil brager ind i gangbro 

par poserer ved galla
Kendte

57-årige Boris Becker:

Far for femte gang 

to fodboldspillere fejrer
Krimi

Bar spansk fodboldtrøje:

Skal i fængsel 

skilt foran bilka
Helt vildt

Efterlyser Bilka-millionær 

mand poserer
Krimi

Jes Dorphs millionkrav

afgøres inden jul 

dansere poserer
Film og TV

Slut med Vild med dans 

Nyheder

Facebook vil bruge

dine private billeder 

mand smiler
Kendte

Thomas Evers:

Det har ændret mit liv

dansepar poserer
Kendte

Tak for dansen:

Her er alle vinderne

i Vild med dans

Nyheder

Snigskytte dræber to

brandmænd 

storke i rede
Dyreliv

Danmarks storke skal klare sig selv 

folk bader
Nyheder

Solrig start på ugen

- men så kommer regnen

politi til stede ved butik
Krimi

Maskeret mand på cykel

skød mod kiosk

Sport

Lionel Messi ydmyget

Nyheder

Skandaliseret politier gør comeback

Fire brudepiger på vej til bryllup
Kongelige

Prinsessens datter

springer ud:

Biseksuel

Politimand ved væltet stillads
Krimi

Kraftigt vindstød vælter stort stillads

Mand op den røde løber smiler
Kendte

Seebach forsonet med sin bror

kontanter og kort i hånd på mand ved hæveautomat.
Nyheder

Nu kommer der gebyr på kontanter

Færge på hav med høje bølger
Nyheder

Kraftig blæst forsinker færge

en gade i England
Sundhed

Læger ser boom i astmapatienter 

trøffelkugler i æske
Nyheder

Spis dem ikke: Romkugler med muselort trækkes tilbage

en lottokupon
Helt vildt

Vinder 2,2 milliarder kr.