TDC-ansatte er enten på arbejde eller på kursus. Så koncerndirektør Inger Ørum Kirk erkender, at det "skurrer i ørene", at TDC sidste år modtog statstilskud til oplæring af kundesupportere, selv om de passede telefoner det meste af tiden.
"Vi er super glade for at kunne bruge de her uddannelsesmuligheder, fordi det giver vores unge mennesker på kundecentrene nogen stærke kompetencer, som både de selv og vi har fordel af. Men det skal selvfølgelig bruges til uddannelse, og ikke til noget andet," siger hun.
Forløbet lyder i bedste fald som "utilsigtet brug af tilskudsreglerne for AMU", og i værste fald som misbrug af tilskudsreglerne.
"Det er fuldstændig rigtigt, at hvis du lytter til, hvad de tre tidligere ansatte siger, så lyder det grimt. Vi har ingen interesse i ikke at overholde overholde de rammer og retningslinjer, der gælder. Men hvad det angår er vi jo en smule afhængige af leverandørerer og samarbejdspartnere. Men det ændrer ikke ved, at vi som stor og ansvarlig virksomhed selvfølgelig har ansvar for, at vores leverandører også håndterer de her regler, som de skal," siger Inger Ørum Kirk.
Stoler ikke på kursusfirmaer
TDC har kontaktet Børne- og Undervisningsministeriet for at få afklaret, om oplæringsforløbet i Aalborg var i strid med reglerne.
"Man kan jo godt blive bekymret over, om det er leverandørerne, man skal snakke med den slags om. Derfor har vi valgt at gå til ministeriet," siger koncerndirektøren.
Hvad mener I om, at en kursusvirksomhed, som I har hyret, åbenlyst fortæller de ansatte, at der er tale om udnyttelse af AMU-systemet?
"Det kan jeg kun tage afstand fra. Hvis vi har haft nogle leverandører, som siger, at det handler om at udnytte AMU-systemet, så er det ikke leverandører, vi fremover kan have et samarbejde med," siger hun.
Vil undersøge praksis
TDC har fået øjnene op for, at nogle kursusudbydere er for "grænsesøgende", siger Inger Ørum Kirk:
"Så nu går vi det hele igennem og finder ud af, om der er nogen, vi ikke skal samarbejde med."
Vores kilder fortæller, at det er normal praksis i TDC, at nyansatte gennemgår oplæringsforløb, hvor tilskudsmulighederne i AMU-systemet udnyttes til at nedbringe deres lønudgifter. Er det korrekt?
"Når man hører sådan noget, som vi bliver præsenteret for her, må jeg sige, at det må vi simpelt hen til bunds i. Og derfor kan jeg heller ikke afvise, at det ikke er korrekt."
"Det jeg kan sige er, at nu går vi det hele igennem med hjælp fra ministeriet, og så forholder os til, hvad det betyder. Og jeg kan understrege, at det helt grundlæggende ikke er i orden at udnytte AMU-midler til andet, end det, de er tiltænkt – og det er undervisning."
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen vurderer, at der er grundlag for at starte en undersøgelse, hvis I har modtaget VEU-godtgørelse, mens kursusdeltagere har arbejdet fuld tid. Hvad er jeres kommentar til det?
"Jeg kan da kun hilse myndigheder, som varetager deres tilsynsforpligtigelse velkommen, så det stiller vi naturligvis op til. Men vi har jo en forventning om, at når vi samarbejder med professionelle leverandører og professionelle erhvervsskoler om det her, så er de fuldstændig klar over, hvordan reglerne er," siger Inger Ørum Kirk.
Hvorfor skal en virksomhed med milliardoverskud overhovedet have støtte fra AMU-systemet til at uddanne nye medarbejdere?
"Jeg kan forstå, at folk synes det er et problem, hvis der viser sig at være problemer med den måde, vi gør det på. Men vi har en fælles samfundsinteresse i at uddanne så mange så muligt så godt som muligt. Så jeg mener ikke, der er noget problematisk i, at vi anvender AMU-uddannelser, hvis vi vel at mærke anvender dem korrekt."
Men nede i Føtex får kassedamen jo bare et skilt på, hvor der står, at hun er nyansat, når hun skal oplæres i kassen. Det får Føtex jo ikke statsstøtte til!
"Det er klart, at hvis du arbejder med kunden, skal du ikke have tilskud. Uden at jeg kender til, hvad Føtex gør, så tror jeg, at alle virksomheder i Danmark arbejder med de muligheder, de har – men det skal selvfølgelig gøres inden for rammerne," siger koncerndirektøren i TDC.