Firmafest på statens regning

TDC misbruger skattekroner i oplæringsfidus

TDC under mistanke for AMU-svindel. Kundesupportere arbejder fuld tid, mens de er er på skatteyderbetalt efteruddannelse
Det er efterhånden længe siden, at TDC var et statsejet selskab. Men oplæring af nye medarbejdere foregår tilsyneladende stadig på statens regning. 
Det er efterhånden længe siden, at TDC var et statsejet selskab. Men oplæring af nye medarbejdere foregår tilsyneladende stadig på statens regning.  Foto: Colourbox

Misbrug af AMU-systemet finder ikke kun sted i lyssky telemarketingfirmaer. Også i Danmarks største IT- og televirksomhed TDC bliver der tilsyneladende svindlet med de statslige støtteordninger til efteruddannelse.

Avisen.dk kan nu afsløre, at TDC har scoret 500.000 kroner i uberettiget tilskud fra statskassen.

I august og september sidste år gennemgik 16 nyansatte kundesupportere et otte ugers oplæringsforløb hos TDC i Aalborg. På papiret gennemgik de AMU-kurser i blandt andet internetsøgning, mundtlig kommunikation og tastaturbetjening.

På den måde kunne TDC kradse op imod en halv million kroner ind fra staten i løntabsgodtgørelse (VEU-godtgørelse). Skattekroner, der efter hensigten skal dække arbejdsgiverens lønudgifter, mens medarbejdere bliver efteruddannet og opkvalificeret, men som hos TDC blev brugt til at finansiere oplæring og arbejdsløn.

Tre kursister bekræfter over for Avisen.dk, at de i virkeligheden fik intern oplæring i TDC’s systemer og i størstedelen af perioden passede telefonen som kundesupportere.

Avisen.dk er i besiddelse af AMU-beviser og VEU-ansøgninger fra Kristoffer Smedstrup Mortensens a-kasse. Dokumenterne viser, at Kristoffer i løbet af otte uger gennemgik 20 AMU-kurser, der tilsammen har udløst 28.576 kroner i VEU-godtgørelse til TDC.

Ministeriet er overrasket

Den danske stat yder hvert år over to milliarder kroner i støtte til AMU-systemet. Efter en stribe afsløringer i blandt andet Avisen.dk af systematisk millionsvindel i foråret erklærede tidligere undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V) hovedrengøring i AMU-branchen.

Indtil nu er der faldet afgørelse i 35 tilsynssager, mens Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen fortsat efterforsker mellem 40 og 50 sager om svindel og misbrug.

TDC’s tvivlsomme oplæringsforløb i Aalborg har styrelsen dog aldrig hørt om før.

“Men er der tale om, at ansatte passer telefoner på fuld tid, mens arbejdsgiveren modtager VEU-godtgørelse, er der grundlag for en nærmere undersøgelse,” siger kontorchef Bente Ørum.

TDC undersøger selv sagen

TDC havde sidste år et overskud på 2,6 milliarder kroner og har over 10.000 ansatte.

Koncerndirektør Inger Ørum Kirk bekræfter, at uddannelsesforløbet er foregået som en blanding af praktisk og teoretisk tilgang, og at TDC har modtaget VEU-godtgørelse for de 16 ansatte.

"De ansatte skal ikke arbejde, hvis de er på kursus. Så hvis de har gjort det, må vi sige, at det skurrer i ørerne. Det er ikke i orden," siger hun.

TDC har nu besluttet at undersøge sagen og har selv henvendt sig til Børne- og Uddannelsesministeriet for at få klarhed om reglerne.

Tilskuddet til de otte ugers kursus hos TDC i Aalborg blev godkendt af Århus Købmandsskole og Aalborg Handelsskole. De sidste udliciterede opgaven til den den private kursusvirksomhed ‘Kundeservicegruppen’, der stod for de sidste fire ugers kursus.

Her bekræfter direktør Lise Barfod, at kursisterne passede telefoner under kursusforløbet. Men kursisterne indgik ikke i den normale vagtplan, og var dermed ikke at betragte som arbejdskraft, siger hun.

"Vi anvendte kundekontakt som træning. Det er en pædagogisk metode, som vi betragter som meget effektiv. At der så er nogen medarbejdere, der har oplevet det anderledes, det kan jeg ikke forklare," siger hun.

Men de her kursister har fået papir på, at de har gennemført 20 AMU-kurser, som de overhovedet ikke kan genkende. Hvordan kan det være?

"Jamen, det er jo igen en oplevelse af en pædagogisk metode, hvor nogen medarbejdere siger, at hvis ikke de har siddet i et kursuslokale, hvor der har stået en lærer foran en grøn tavle, så har de ikke været på kursus," siger Lise Barfod.

Samme regler, ny fortolkning

Direktør Lise Barfod påpeger, at Børne- og Undervisningsministeriet først i oktober i år har indskærpet reglerne for direkte kundekontakt under AMU-kurser.

"Reglerne er de samme, men fortolkningen af reglerne fra ministeriets side blevet ændret, så i dag ville det ikke være muligt at udbyde kurser, hvor der anvendes direkte kundekontakt," siger hun.

Så vil det sige, at kursusforløbet hos TDC var i strid med den nuværende fortolkning af reglerne?

“Det er korrekt. Men det er jo forfærdeligt, at nogen virksomheder på den baggrund kommer til at fremstå som om, der har haft til hensigt at udnytte systemet," siger Lise Barfod.

Artiklen er blevet til på baggrund af oplysninger modtaget fra Operation X. Oplysninger er dobbelttjekket af Avisen.dk.

AMU-skandalen

AMU-kurser har til formål at opkvalificere kortuddannede og ufaglærte. Staten yder hvert år over to milliarder kroner i støtte til systemet.

Siden foråret har Avisen.dk og en række andre medier afsløret en stribe eksempler på groft svindel med AMU-tilskud og VEU-godtgørelser.

Som konsekvens har Børne- og Undervisningsministeriet gennemført en kulegravning af AMU-systemet.

35 tilsynssager er afsluttet i 2010 og 2011, der tilsammen udløser tilbagebetalingskrav på 39 mio. kr.

Mellem 40 og 50 sager efterforskes fortsat.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.