Mens rygterne om økonomisk kaos hos den skandinaviske fly-gigant, fortsætter med at svirre, sidder andre flyselskabschefer sandsynligvis og pønser på, hvem der kan stå til at overtage fra SAS, hvis korthuset virkelig skulle falde sammen.
Ifølge Ekstra Bladet er det dog noget af en opgave for et flyselskab at påtage sig. Selskabet er nemlig forankret i de tre lande, Norge, Sverige og Danmark
- Der er mange fagforeninger, tre lande og tre regeringer at tage hensyn til. Det betyder, at arbejdsprocessen mange gange vil blive tredoblet, siger Kristian Anders Hvass, der er ph.d og adjunkt på CBS og ekspert i lufttrafik. til ekstrabladet.dk
Der kan dog komme en positiv ting ud af flygigantens kollaps - ihvertfald, hvis man ser sagen fra flypassagernes side.
- Så vil der opstå en kamp om ruterne, og det betyder, at priserne bliver presset i bund. Da Sterling gik konkurs så vi, hvordan Transavia, Cimber og Norwegian kæmpede om passagererne med billigere billetter til følge, siger Kristian Asmus Hvass.
SAS vil ikke kommentere på konkursrygterne, men vil i morgen offentliggøre både tredjekvartalsregnskab og spareplaner.
Ifølge rygterne vil spareplanen indeholde fyringsrunder på op til 1.000 medarbejder og en lønnedgang over hele linjen på 15 procent.
Kilde: ekstrabladet.dk