Det er hård kost at sejle gennem farvandet ud for Somalia, for den internationale flådestyrke kan slet ikke sikre alle skibe mod angreb. Derfor er efterspørgslen efter privatsoldater med våben udbredt i den danske rederibranche.
"Man kan købe forskellige sikkerhedsmodeller. Eksempelvis skibe, der sejler ved siden af, ubevæbnede vagter og så soldater, der populært sagt nærmest skyder med det samme, og det er der da selvfølgelig, nogle rederier der vælger," siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen til Nyhedsbureauet Newspaq.
Hos Søværnet kender man den barske virkelighed, der får danske rederier til at søge nye veje for at beskytte besætning og last.
"Vi ved, at nogle private rederier går den vej, men det er bestemt ikke noget vi anbefaler, vi ser nemlig væbnede vagter som en unødig eskalation. Men det er jo ikke noget vi kan bestemme," siger Felix Ebbestad, der er chef for den Internationale Operationsafdeling i SOK.
Den private sikkerhedsindustri er en stor forretning, og især under krigen i Irak, blev den industri endnu større.
Nu søger de private pistolmænd så ud på havet, hvor pirater gennem det seneste år har taget stadig flere skibe med magt, men branchen fraråder våben i den private skibsfart.
"Vi fraråder, at man tager væbnede vagter ombord, fordi vi mener, det kan forværre situationen og starte en kamp mellem rederiet og piraterne, men det er altså en service flere rederier undersøger," understreger Jan Fritz Hansen.
Tidligere i april var rederidirektør Per Nykjær Jensen, fra rederiet Shipscraft, ude som den første dansker og gøre det klart, at privatsoldater kan være løsningen på sikkerhedsproblemet ved Afrikas Horn.
"Almindelige danske søfolk kan ikke være tjent med at arbejde under en så latent risiko uden nogen form beskyttelse," lød det fra rederidirektøren ifølge Fyns Amts Avis.
En privatsoldat med våben koster mindst 10.000 kroner i døgnet, men det er også udbredt at have ubevæbnede vagter med på turen gennem det farlige farvand. De kan bl.a. hjælpe med at forhandle med piraterne og udlægge pigtråd.
Hele verdens opmærksomhed var senest rettet mod piraterne, da kaptajnen på Mærsk Alabama blev reddet af amerikanske specialstyrker, da de skød hans tre kidnappere fra skibets bagende. Og rederiforeningen erkender da også, at brug af våben indimellem kan være en løsning.
"Der kan være enkelte tilfælde, hvor situationen kalder på særlige løsninger," lyder det fra Jan Fritz Hansen, der samtidig fortæller, at nogle rederier har valgt en helt anden løsning på piratproblemet.
De sejler den kæmpe omvej syd om Afrika, fordi især skibe med lave rælinger simpelthen ikke tør tage den chance, det er at sejle gennem det piratfyldte farvand udfor Somalia.