Johnny Larsen er opvokset på Nørrebro i København. Mod alle odds fik han en uddannelse som journalist i 1987 - efter 17 år som ufaglært og derfor temmelig nedslidt.
Han har skrevet en bog, sange og en opera, og lidt af manglende evne til at holde mund. Johnny været ramt af depression siden børneårene og har været selvbehandlet, indtil han blev ramt af svær sygdom i 2009.
Følg Johnny Larsen på Twitter
SOMMETIDER KAN det være stærkt deprimerende at opleve, hvordan politikere ikke gider besvære sig med fakta, men i stedet bare vælger den nemme vej: At gøre hvad de får besked på.
Ifølge værket ”Magteliten” var Christine Antorini en flittig gæst hos Fritz Schur og magteliten, da hendes skolereform blev udformet. Resultatet blev da også derefter. Antorini afleverede en diktat, hun havde skrevet sirligt ind med blæk, og nu skulle verden bare se, hvad Danmark kan.
Antorinis løsning var at gøre børn til gode fabriksarbejdere allerede fra første skoledag, og således bragte hun hele folkeskolesystemet tilbage til 1700-tallet, hvor herremænd og de tidligste industrifolk så nytten af at uddanne bønderne, så de kunne læse, hvordan maskinerne skulle betjenes. Altså skiftede de hest, da de så, der var personlig gevinst ved at uddanne fattigfolk.
Den model præsenterede og gennemførte socialdemokraten og folkesocialisten på vegne af sine nye venner i toppen af den danske magtelite. Man kan selvfølgelig hurtigt tilgive hende, at hun ikke selv kom på noget, for hendes erfaring i det virkelige liv er yderst begrænset. Hendes CV er frygtindgydende blottet for kontakt med livet i almindelighed og skolen i særdeleshed.
HVIS VI i stedet havde haft en fremsynet, indsigtsfuld undervisningsminister, så havde hun nok kigget lidt mere omkring, inden hun besluttede sig for, at det vigtigste for vore børn og vort samfunds fremtid IKKE er, at børnene trænes i at møde klokken 8 og gå hjem med tasken fuld af lektier klokken 16. Hun havde nok også haft tillid til lærernes evner og vilje til at undervise bedst muligt.
Hun havde set, hvad Finland har gjort. Men det gjorde hun sikkert ikke. Finland har opnået verdens bedste læreruddannelse og verdens dygtigste elever ud fra en simpel model, som er stik modsat den danske og den internationale:
Den internationale model:
Fokus på: Standardisering, basisfærdigheder, ansvar med konsekvenser
Den finske model:
Fokus på: Fleksibilitet og variation, brede kundskaber, tillid via professionalitet
Modellen er opstillet af den finskeBasisfærdigheder skoleforsker Pasi Sahlberg.
DEN FORDUMMENDE skole, er også den samfundsnedbrydende. Det er den, der lærer os, at vi ikke behøver tænke, og som skaber to slags samfundsborgere: De der blindt adlyder, og de der er i konstant oprør. De sidste er de færreste, og man kan så kigge rundt på to skolesystemer, som hylder den danske model, og har gjort det i mange, mange år ud fra hver sin økonomiske filosofi: Kina og USA.
Begge steder har klaret sig rigtig dårligt, og har skabt mange uselvstændige robotter, der ikke yder det store til samfundet, ud over en mere eller mindre benhård arbejdsindsats, der kun lige sikrer egen overlevelse.
Man kan så spørge sig selv, om Antorini med sin dikterede ”skolereform” kun var ude i industriens ærinde, og svaret er ja, for hun var hverken ude for lærere eller for elever. Hun gav startskuddet, og efter hende har vi fået et reelt uddannelsesstop, hvor bordet fanger, fordi der er brug for en sulten slavehær ude på arbejdsmarkedet. Vi sender altså vore børn i skole for at uddanne de fleste af dem til udannede robotter, i stedet for vidende buschauffører og mekanikere, med høj grad af dannelse.
DE ENESTE, som reelt gjorde oprør mod skolereformen, var lærerne, og de stod ret alene. Deres protester var dog også mest mod, at de skulle stå til ansvar konstant, og at de ikke længere kunne forberede sig, og dermed ikke kunne uddanne vore børn ansvarligt. Forældre forholdt sig stort set tavse.
Antorinis eftermæle må være: Hun ødelagde fremtiden.
En visionær reformator havde kigget rigtig grundigt på Finland og taget deres viden og erfaring til sig. Det ville betyde, at læreruddannelsen kom under universiteterne, og at kravene til ansøgerne blev skærpet. Det ville betyde oprettelse af øveskoler, hvor lærerstuderende i hele uddannelsen har adgang til praktisk arbejde i grundskolen. Det ville betyde en langt dygtigere og mere engageret lærerstand, som arbejder frit ud fra tillid fra stat og forældre, og det betyder, at staten og industrien ikke former undervisning og adfærd i grundskolen.
DEN FINSKE model er ikke det rene anarki. I skolen er der megen lærerstyring og undervisningen er ikke baseret på en dialog mellem lærer og elever, men på lærerens formidling af viden. Denne tilsyneladende dræbende, kedsommelige undervisningsform giver gode resultater, fordi eleverne efter at have modtaget viden ikke skal sidde i skolen i mere end 20 timer om ugen, og fordi de ikke har lektier med hjem.
Hvis vi vil, kan vi ændre skolen, og når vi ændrer skolen, så ændrer vi også samfundet. Det ved Antorini, og det ved Fritz Schur, det ved magteliten, og derfor fortsætter de med at suge mere og mere magt til sig. Den vidende har magten, den uvidende har afmagten.
Danmark, vore børn, vi, vor fremtid… og ja… også industrien har brug for en god grundskole og dygtige lærere, derfor er en reform af skolen og læreruddannelse vigtigere end nogensinde.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.