Tre journalister og bloggere er blevet forvist for de funklende cat walk plateauer, da de tillod sig at kritisere branchen. Nu skal de danske modehuse tåle kritik for at blive voksne.
Under den netop seneste modeuge blev en kritisk anmelder forment adgang til et modeshow.
"Vi er midt i en overgangsfase, hvor branchen skal vænne sig til at blive taget seriøst og dermed også møde mere kritik," siger direktør for Copenhagen Fashion Institute, Eva Kruse til Newspaq.
"Vi har brug for kritik, før vi kan forny os, men der vil altid være nogle, der tager det meget nært," siger hun.
På overfladen fremstår modebranchen som et glansbillede uden ridser i hverken glimmer eller glamour. Men et spadestik under catwalk'en har smilene det med at stivne, når skribenterne bruger den kritiske pen.
Berlingske Tidendes livsstilsjournalist Sarah Skarum og Ekstra Bladets modekommentator Jim Lyngvild har begge kritiseret den danske modebranche, mens en modeblogger, Katja Moikjær, har givet et produkt en dårlig anmeldelse.
Skarum blev udelukket fra et Munthe+Simonsen show og modechef i bureauet Unique, Jesper Thomsen vil, i følge Ekstra Bladet, udelukke sine modeller fra shows, hvor Lyngvild, som han kalder "Danmarks største idiot", møder op.
Bloggeren modtager ikke længere produkter fra firmaet, hun kritiserede.
Lektor i modeforskning ved Danmarks Designskole, Julie Sommerlund, mener modebranchen skader sig selv.
"Det er en misforståelse at udelukke kritikere. Branchen vil have langt mere fornøjelse af at lukke kritikerne ind. Det giver langt værre omtale at udelukke en kritisk anmelder end at få dårlig kritik," siger hun.
Ifølge Julie Sommerlund er kritikken et tegn på nye tider i modebranchen.
"Nu skal man forholde sig til, at journaliststanden er mere kritisk og seriøs. Det er nok kommet bag på modebranchen," siger Julie Sommerlund.
Direktøren for det københavnske modeinstitut ser frem til omvæltningerne i modebranchen:
"Vi har længe opfordret til seriøs kritik af modebranchen, og de fleste er enige om, at det kun vil gavne. Der er nye tider på vej, og det skal branchen bare lige vænne sig til," siger Eva Kruse.