Lokofører om S-togs udbud: 'Det er et nyt DONG-salg'

Lokomotivfører Thomas Bryan-Lund forstår ikke beslutningen om at gøre S-togene førerløse. Aftalen skaber usikkerhed hos de ansatte, fortæller han.
Det minder om et nyt DONG-salg, mener lokofører Thomas Bryan-Lund om udbuddet af S-togene.
Det minder om et nyt DONG-salg, mener lokofører Thomas Bryan-Lund om udbuddet af S-togene. Foto: Privat

Regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har onsdag indgået aftale om at udbyde S-togene til privat drift. Samtidig vil man gøre S-togene førerløse.

Det vil gå ud over lokomotivførerne, og det vækker ikke ligefrem begejstring. Det fortæller lokomotivfører i S-togene Thomas Bryan-Lund, der også er lokalgruppeformand hos Dansk Jernbaneforbund for lokomotivførerene i S-togene.

Han forstår ikke beslutningen om at sende S-togene i udbud og gøre dem førerløse. Også måden, man har valgt at fremlægge aftalen på, møder kritik. De ansatte hørte ikke noget, inden bomben onsdag morgen blev smidt.

- De er bekymrede og frustrerede over, at de skal læse sådan noget i pressen. At ejeren ikke har den pli at informere de ansatte først. De ved ikke, om de er købt eller solgt. Hvis du er 46 år i dag, kommer du så til at kunne køre resten af dit arbejdsliv - eller hvor står du?, spørger Thomas Bryan-Lund til Avisen.dk.

Et nyt DONG-salg

Thomas Bryan-Lund er selv 43 år og har været lokomotivfører siden 1998. 

- Jeg tror, de gør det som et DONG-salg. Man sælger ud af arvegodset til en privat operatør, som vil suge penge ud af det, siger han.

Ifølge et faktaark Avisen.dk er i besiddelse af, planlægger man at påbegynde arbejdet med førerløse toge i 2024. Planen er, at man vil have fuldt førerløse tog i 2036. Arbejdet vil starte på strækningen mellem Hellerup Station og Ny Ellebjerg Station.

Thomas Bryan-Lund mener, at det vil være svært at lokke nye ansatte til S-togene i perioden op til.

- Som udgangspunkt vil det her udbud komme til at give personaleløse tog. Vi mangler folk i forvejen i dag. Hvordan fastholder vi det kompetente personale, vi har?, spørger han.

Aftalepartierne fortæller, at aftalen vil give 12-13 millioner flere passagerer om året, da førerløse tog vil kunne køre mere hyppigt. Men den ræson bryder ikke igennem hos lokomotivføreren.

- Vi kan allerede i dag køre med 90 sekunder mellem togene, og det kan vi også med det nye system. De får ikke flere tog, og der kommer ikke bedre service til kunderne. Vi kører også allerede med 99 procent punktlighed, så det er ikke forsinkelser, der er et problem, mener han.

Der bliver kaos

Onsdagens udmelding er kommet meget pludseligt, men Thomas Bryan-Lund er trods alt ikke overrasket over, at man vælger en førerløs udgave.

- Det har hele tiden ligget i kortene, at når de nuværende tog skulle pensioneres, ville man kigge i retning af de førerløse, siger han.

Det kommer ifølge aftalepartierne til at koste 4,2 milliarder at ombygge S-togs nettet. S-togene har længe genereret overskud til DSB. Sidste år tjente DSB 54 millioner på S-togene.

Ifølge aftalepartierne vil førerløs drift medføre flere kunder, men Thomas Bryan-Lund har svært ved at se, at det kun vil være godt for kunderne. 

- Vi er ude i, at alle perroner skal ombygges og udlignes i samme højde. Vi kan ikke køre handicappede i førerløse tog, hvis ikke perronerne er i vater. Der bliver omfattende kaos på S-banen, og vi kommer til at se endnu flere biler på vejene. Det er et politisk fatamorgana, at folk bare står og venter på flere tog, siger Thomas Bryan-Lund.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.