400.000.000 kroner.
Så meget mindre koster det tilbud, fire italienske selskaber er kommet med for at bygge den nye Storstrømsbro, hvis man sammenligner med det danske tilbud. Derfor har Vejdirektoratet valgt det italienske tilbud.
- I rigtig mange tilfælde, så ender det med at være det billigste tilbud, vi vælger. Men det bliver selvfølgelig holdt op imod den kvalitet, som vi har sat som kriterium. Der er ikke 1:1 sammenhæng mellem pris og kvalitet, siger projektchef på den nye Storstrømsbro Niels Gottlieb.
Ifølge de udbudsdokumenter, som Avisen.dk har fået adgang til, vægtede den tekniske løsning og projektets robusthed kun 15 procent hver, hvorimod prisen vægtede 70 procent. Her skal den tekniske løsning forstås som kvaliteten af løsningen.
Da de italienske selskaber bød en pris på 2.057.056.916 kroner, der var markant lavere end alle de andre entreprenørers tilbud, scorede de derfor højest på karakterskalaen. Og selvom de fik en karakter lidt over middel for den tekniske løsning og projektets robusthed, blev de alligevel valgt som leverandør af en ny bro.
- Vi har sat nogle minimumskrav, og dem skal de alle sammen overholde. Den barre er faktisk ret høj. Middelkarakteren på vores karakterskala for kvalitet er fem, og alle entreprenører ligger over det, siger Niels Gottlieb.
Den næstdyreste entreprenør har fået de højeste karakterer for deres tekniske løsning og projektets robusthed, og den dyreste har fået de næsthøjeste karakterer. Den italienske entreprenør, som Vejdirektoratet har valgt, har fået de næstlaveste karakterer, men havde til gengæld den laveste pris.
- De laveste har fået seks-taller og de højeste har fået otte-taller. Den italienske entreprenør har så fået syv-taller, og det er tilfredsstillende, siger Niels Gottlieb.
Hvis det ikke er billigere beton, hvad så?
Torsdag skrev Avisen.dk, at 3F er bekymrede over valget af den italienske entreprenør. De frygter, at den lave pris skyldes dårlige arbejdsvilkår.
- Hvad er det lige, de kan gøre så meget billigere? jeg tror ikke, det er betonen. Jeg tror heller ikke, det er stålet. Måske kan de en arbejdsmetode, der bare siger spar to. Men det kan også være noget andet. Og jeg synes bare, at det tilbud er så billigt, at det burde få en lille klokke til at ringe, sagde Gunde Odgaard fra 3F til Avisen.dk.
Men hos Vejdirektoratet deler man ikke den bekymring.
- Det er ikke kun beskæftigelse, der koster penge. Det er også materialer og i høj grad det udstyr, der skal bruges. Kraner, skibe, flåder m.m. De entreprenører, som har nemmest adgang til det udstyr, kan selvfølgelig også give en skarp pris, siger Niels Gottlieb.
Men hvordan det helt præcis kan være, at italienerne kan bygge broen så meget billigere end de andre, ved Vejdirektoratet ikke.
- Vi har ikke indblik i deres prissættelse, så vi kan ikke vurdere, hvorfor de prissætter anderledes end de andre entreprenører. Men det ville også se mærkeligt ud, hvis vi valgte et tilbud, der var væsentligt dyrere, end hvad vi ellers kunne have fået det til, siger projektchefen.