Kendt kæde har mistet langt over 100 butikker
Guldbageren-kæden bliver ikke sat i samme bås som tidligere, siger direktøren. Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix (arkiv)
- Vi bliver ikke sat i bås, som dengang vi var en kæmpe kæde med 150 butikker, siger Guldbagerens direktør, Michael Mikkelsen.

En gang var der 150 bagere landet over, som udsmykkede deres butikker med Guldbagerens bamser og farver.

I dag er der kun 17 tilbage.

Det fortæller direktør og bestyrelsesmedlem i Guldbageren, Michael Mikkelsen til FødevareWatch.

Men selvom tilbagegangen er drastisk, mener Michael Mikkelsen ikke det er skidt. For ham handler det om, at de tilbageværende bagere er omstillingsparate og hele tiden klar til at tilpasse sig markedet.

- Vi prøver at gøre os til en specialbutik, ligesom ostehandleren er en specialbutik, og der er varmt, friskbagt brød altafgørende. Vi bager varme rundstykker hver halve time hos os, siger Michael Mikkelsen, til FødevareWatch.

Michael Mikkelsen har selv butik i Esbjerg og har gennem det seneste årti været i kamp med en lukkelov der er blevet liberaliseret, søndagsåbne detailbutikker og butiksbagt brød - også kaldet "bake off".

- For ti år siden var det alle tankstationer, der solgte bagerbrød. Så kom discountbutikkerne med friskbagt brød, og næsten enhver discountbutik har fået sit eget brødskab nu, forklarer Michael Mikkelsen.

Michael Mikkelsen anskuer i dag Guldbageren-kæden som en eksklusiv klub, hvor hver bager har eget sortiment, og hvor der købes ind i fællesskab, deles opskrifter og idéer.

Han siger til Fødevarewatch, at han kan fornemme at kunderne er begyndt at gennemskue det.

- De ved godt, at guldbagerne er noget forskelligt, og vi bliver ikke sat i bås, som dengang vi var en kæmpe kæde med 150 butikker.