30.000 kroner. Det vil det koste dig, hvis du tager arbejde for virksomhedens kunder, samarbejdspartnere eller underleverandører. Sådan lyder det fra vikarbureauet Hr. Larsens Produktionskompagni i Odense i en såkaldt kundeklausul til polske rengøringsarbejdere, der blandt andet gør rent ved mindre erhvervsvirksomheder. Det skriver Fagbladet 3F.
Ifølge medarbejdernes kontrakt må de ikke gøre rent for andre kunder inden for en periode på tre måneder efter deres fratræden fra Hr. Larsens Produktionskompagni.
Det kan være et problem for de seks polske rengøringsarbejdere, der for nylig stoppede hos vikarbureauet efter en brand i det hus, som deres chef havde lejet ud til dem.
Men klausulen er næppe lovlig. Det mener en ekspert i ansættelsesret og advokat hos firmaet Selskabsadvokaterne Troels Wenzel Østergaard, som ikke kender den konkrete sag. Men han forklarer til Fagbladet 3F, at der skal være en kompensation til medarbejderen for, at en kundeklausul er lovlig.
Den vurdering er man enig i hos 3F Odense GOPS, der blandt andet organiserer rengøringsarbejdere.
- Sådan en kundeklausul er ikke almindelig, når det gælder helt almindelige lønmodtagere. Jeg vil klart fraråde, at man som medarbejder skriver under på sådan noget, siger Lene Haulrik, faglig medarbejder i 3F Odense GOPS.
Fagbladet 3F har talt med flere tidligere rengøringsmedarbejdere hos Hr. Larsens Produktionskompagni. De fire polakker oplyser, at de har skrevet under på flere papirer fra deres tidligere arbejdsgiver, som de ikke forstod. Ingen af dem taler dansk eller engelsk.
- Vi var nødt at underskrive flere dokumenter på dansk, vi ved ikke, hvad der stod, siger polakkerne.
Direktør og ejer af Hr. Larsens Produktionskompagni, Jens Larsen, forklarer til Fagbladet 3F, at firmaet har indført kundeklausuler i helt almindelige rengøringsmedarbejderes kontrakter, fordi han tidligere har haft en medarbejder, der tog kunder fra ham.
Fagbladet 3F