Torsdag i kommende uge er der premiere på den mest omdiskuterede danske teaterforestilling i umindelige tider.
På Caféteatret i København har dramatikeren Christian Lollike og skuespilleren Olaf Højgaard omsat dele af den norske massemorder Anders Behring Breiviks manifest til et teaterstykke, som senere skal vises i både Aarhus og Oslo.
Projektet er blevet dynget til med kritik, siden det blev præsenteret tilbage i januar.
- Vi har fået hademail og hadeindlæg i massevis, og det påvirker. Man begynder at tro på, at det, man gør, er forkert. Vi har flere gange overvejet at stoppe undervejs.
- Olaf har fået opringninger fra folk, som har plaget ham om at holde sig fra det, og som har været aggressive. Det påvirker i så høj grad, at jeg begyndte at føle mig forfulgt, og når man er der, så man overveje, om man gider fortsætte, forklarer Christian Lollike til Ritzau.
Men nu er "Manifest 2083" klar til premiere med Højgaard som eneste mand på scenen i rollen som terroristen og massemorderen Breivik, der fik 77 menneskeliv på samvittigheden, da han 22. juli 2011 først sprængte en bombe i Oslos regeringskvarter og senere åbnede ild mod deltagerne på en sommerlejr for Arbeiderpartiets ungdomsorganisation, AUF, på øen Utøya.
Kort forinden havde han via e-mail spredt sit 1518 sider lange manifest, hvori han beskrev sig selv som kommandør i en gruppe af efterkommere til tempelridderne, som ville bekæmpe islamiseringen af Europa.
- Vi gik i gang med at læse manifestet umiddelbart efter tragedien for at finde ud af, hvem den her mand var.
- Han blev hurtigt beskrevet som en sindssyg mand, men når vi sad og læste manifestet, oplevede vi ham som noget mere rationel, tænksom og planlæggende, end han blev fremstillet. Så der opstod et behov for at fortælle en anden historie, fortæller Christian Lollike.
Oprindeligt skulle stykket udelukkende behandle manifestet, men retssagen mod Breivik, der i august blev dømt til 21 års forvaring, har også fået en rolle i den færdige opsætning.
- Retssagen var i sig selv et teaterstykke, som blev sendt live, og hvor alle hele tiden var i splid med sig selv om, hvad der var det rigtige at gøre.
- Det er også et forløb omkring Anders Breivik, som er værd at beskæftige sig med, og hvor der er noget at analysere på teatralt, siger instruktøren, inden han gør status efter et års arbejde med den forhadte terrorist:
- Vi føler, vi har fået kendskab til hans indre, og det er har været en vanvittigt hårdt år. Vi er i forskellig grad blevet paranoide, syge og i dårligt humør.
- Det har bare været en fuldstændig sindssyg proces at forsøge at tage det her tankesæt ind - især for Olaf, for han skal på en eller anden måde identificere sig med Anders Breivik, forklarer Christian Lollike.
Faktisk er Olaf Højgaard, halvanden uge før premieren, så mærket af prøverne, at han har måttet melde afbud til interviewet.
- Olaf har haft som opgave at komme så tæt på ham, som han kunne. Han har i perioder så vidt muligt levet det samme liv, som Anders Breivik gjorde. Han har isoleret sig, han har gået til skydning, han har spillet de samme computerspil og taget de samme steroider, konstaterer Christian Lollike.
Han har kunnet iagttage, hvordan hans hovedperson har forandret sig i arbejdet med rollen, og begge har løbende måtte spørge sig selv, om massemorderen i virkeligheden har ret i sine betragtninger.
- Han er velbegavet, og man kan godt lade sig forføre af det. Og det er det uhyggelige ved det. Det har vi skullet bearbejde, så Olaf kunne få det ind i systemet, men også få distance til det igen, siger Christian Lollike.
Han mener, at Breiviks tankesæt ikke ligger langt fra det man ser hos de højreradikale grupper, der i kølvandet på finanskrisen vokser frem rundt i Europa. Derfor er en væsentlig pointe med stykket også, at noget lignende kan ske igen.
- Anders Breivik er oprigtigt bekymret over udviklingen i vores samfund, og han tror på, at den eneste måde, han kan rykke ved det, er at få os til at vågne op via den her aktion. Og det er ikke uintelligent tænkt, påpeger Christian Lollike.