Chaufførerne bag rattet i de tonstunge køretøjer, der salter og rydder vejene for sne, er trætte, for de overholder ikke køre-hviletids-bestemmelserne.
Det behøver de heller ikke, for snerydningskøretøjer er undtaget fra køre-hviletids-reglerne, fordi de udfører en opgave, der er særlig vigtig for samfundet.
Men undtagelsen kan være medvirkende til, at chaufførerne bliver trætte og derfor farlige for deres modtrafikanter.
Indrømmer træthed
Avisen.dk har talt med flere chauffører, der indrømmer, at de kører, selv om de er trætte.
”Vi tjener over 300 kr. i timen, så vi kører 15-17 timer i træk og giver den max gas, så selvfølgelig bliver man træt til sidst,” siger en østjysk snerydder, der ønsker at være anonym, til Avisen.dk.
En anden snerydder, som heller ikke ønsker sit navn offentliggjort, beretter:
”Man tjener kassen og kører i de første mange timer i en adrenalinrus. Men ud på morgenen bliver man træt og mindre præcis og omhyggelig.”
Den vurdering bliver bakket op af ledende overlæge Niels Kærgaard Jørgensen på Arbejdsmedicinsk Klinik i Nykøbing Falster.
"Når hjernen ikke får hvile, stiger risikoen for at tage forkerte beslutninger i trafikken. Jo længere tid du kører, jo farligere bliver du," forklarer han.
Påkører parkerede biler
I går eftermiddag blev en bornholmsk bilist påkørt af et stort modkørende snerydningskøretøj, og det er langt fra en enlig hændelse.
”Sneplovene rammer også biler, der holder parkeret. Jeg har en bil holdende, der har fået smadret forruden og bagenden af en sneplov”, siger Kim Madsen, medejer af Roskilde Auto & Skadecenter.
Også de nødtelefoner, der er opsat langs motorveje, bliver påkørt og ødelagt af sneplove. I Nordjylland, eksempelvis, er snesevis af de 50.000 kr. dyre nødtelefoner smadret.
Og Lise Mortensen, leder af afdelingen for trafik og vej i Aalborg Kommune fortæller, at sneplovene også rammer skiltene ved byens helleanlæg.
"Mærkeligt"
Det undrer organisationschef Ole Danmark fra fagforeningen 3F, Københavns Chauffører, at chaufførerne ikke er underlagt regler om køre- og hviletider.
”Chaufførerne er hårdt spændt for i disse døgn. Det er mærkeligt, at der er strenge regler for, hvor længe man må køre med grise uden pause, men når man kører i et stort køretøj med en plov spændt for,” gælder reglerne ikke,” siger han til Avisen.dk.
”Og at man rydder sne betyder altså ikke, at man bliver mindre træt,” pointerer han.