"Vi står her med et gavekort til Superbrugsen på hele 5.000 kroner, og vi vil så gerne kunne sende det til dig."
Sådan står der i en reklamemail, som har til formål at hverve medlemmer til a-kassen ASE.
Men den glade giver af gavekortet savner en adresse, som gavekortet kan sendes til.
Derfor er ASE på kant med markedsføringsloven, vurderer juraprofessor Palle Bo Madsen fra Aarhus Universitet.
Avisen.dk har bedt ham vurdere e-mailen, der lokker med det gavekort, som gør, at ”du kan få fyldt indkøbsvognen til bristepunktet.”
"Der kan være tale om en overtrædelse af såvel god markedsføringsskik som vildledningsforbuddet," lyder vurdering Palle Bo Madsen, der er ekspert i markedsføringsret.
"Udtryk som "Vi står her med et gavekort, som vi så gerne vil kunne sende til dig", trækker efter min vurdering absolut i denne retning,” forklarer professoren.
Forventer en præmie
Overtrædelsen finder ifølge Palle Bo Madsen sted, hvis modtageren urigtigt får indtryk af allerede at have vundet en præmie, som vedkommende blot skal indløse ved at besvare mailen med de ønskede oplysninger.
Det er ikke første gang, at ASE er på kant med reglerne for god markedsføring. ASE blev i juni sidste år afsløret i vildledende online-markedsføring.
Læs: A-kasser afsløret i markedsføringsfusk
Nu er den så gal igen.
ASEs pressechef Thomas Telving siger til Avisen.dk, at ASE ønsker at overholde markedsføringsloven - og ASEs egen vurdering er, at reklamen ikke er i strid med markedsføringsloven.
"Ikke god nok"
Men Thomas Telving anerkender Palle Bo Madsens vurdering af, at den kan være i strid med loven.
"Denne e-mail er så ikke god nok, men vi må henvise til, at vi køber vores markedsføring gennem et mediebureau, og vi regner med, at det vi køber, overholder de regler, der er på området," siger han.
Han fortæller, at ASE beder om at få reklamerne til gennemsyn, inden de bliver markedsført, og at ASE ikke har haft den pågældende reklame-email til gennemsyn.
"Vi har kun interesse i at opføre os etisk forsvarligt," forklarer han og skylder igen skylden på underleverandøren - mediebureauet.
Giver dette anledning til, at I skærper kontrollen med jeres markedsføring?
"Vi er hele tiden opmærksomme og gør hele tiden noget ved det, men der er noget, der smutter igennem," siger pressechefen.
Han synes, at myndighederne burde beskytte ASE mod dårligere leverancer fra ASE’s egne leverandører.
"Jeg synes, at det ville være fremragende, hvis der fra myndighedernes side var en mere finmasket kontrol, så vi, som er forbrugere af en ydelse, man kan købe på markedet, ikke risikerer, at stå med noget i hånden, der er ulovligt," siger han.