”Ny ovn? Okay, vi kommer i morgen klokken 9-16”.
Det er efterhånden blevet almindeligt, at der ikke angives noget fast tidspunkt, når man skal have leveret alt fra hårde hvidevarer, pakker eller have besøg af en håndværker.
Til gengæld er der fra håndværkere og leverandøres side oftest et krav om at man skal være hjemme.
Men det at man skal være hjemme en hel arbejdsdag, skaber problemer for mere end seks ud af ti.
Det viser i en måling blandt 955 danskere, som analysebureauet Wilke har lavet for Avisen.dk.
Hos Forbrugerrådet Tænk kender man alt til problemet.
”Det er et generelt problem, at mange brancher har de her brede tidspunkter. Det stiller forbrugerne i en dårlig position,” siger Martin Salamon, cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk.
Sprængt vandrør gør det svært
Særligt håndværkere kan være slemme til at lænke folk til hjemmet med brede mødetidspunkter. Men det kan der være gode grunde til.
”Hvis der springer et vandrør, må man jo tage af sted akut. Hverdagen kan være vanskelig at planlægge for nogle typer af håndværkere,” siger Ane Buch.
Hun er administrerende direktør i Håndværksrådet, en erhvervsorganisation der repræsenterer knap 20.000 virksomheder.
Virksomhederne skal fokusere på kundernes behov, hvis de vil overleve, mener hun.
”Hvis kunden har behov for et konkret tidspunkt, må man give et konkret tidspunkt. Længere er den ikke,” siger Ane Buch.
"Dårlig sikkerhed i leveringen"
En anden presset branche er levering af pakker.
Her stiller mange selskaber nu pakken udenfor døren eller afleverer den til naboen.
”Men det er alt for usikkert. Der er store mangler i forbrugerbeskyttelsen,” siger Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk.
Som reglerne er nu, er det kun Post Danmark, der skal sørge for, at den de afleverer pakken til, har fået fuldmagt fra modtageren til at modtage pakken.
”Vi så gerne, at alle firmaer blev forpligtet til det fremover,” siger Martin Salamon.
I pakke-branchen anerkender man problemet.
”Det er ingen hemmelighed, at det er en udfordring. For hvis jeg spørger mig selv, hvad jeg laver mellem 8-17, er jeg på arbejde,” siger Peter Stokholm.
Han er operational program manager hos DHL Express Denmark, der bringer pakker ud.
For lidt konkurrence
Sidste år undersøgte Konkurrencestyrelsen emnet om fragt.
Og der er for lidt konkurrence på det danske marked sammenlignet med andre lande. Det går ud over forbrugerne - eksempelvis hos teleselskabet TDC.
”Et almindeligt klagepunkt over TDC, er deres meget brede tidspunkter i forbindelse med teknikerbesøg. Deres kunder er typisk ældre, der har svært ved at overskue markedet. Derfor bliver de hængende hos TDC, som ikke er nødt til at gøre deres service bedre,” siger Martin Salamon.
TDC skriver i en mail, at man som privatkunde får besøg mellem klokken 8 og 16, men at 'man bliver ringet op en halv time før, så man ikke behøver vente hjemme'.
Personlig kommunikation på vej frem
Noget tyder på, at det dog er blevet lettere at modtage pakker.
SMS-kontakt med chauffører og muligheden for at hente pakker i det nærmeste supermarked er gode tiltag, mener Martin Salamon.
I fremtiden kan løsninger med GPS også være en idé.
”En fremtidig mulighed kunne være, at modtageren af en pakke aktiverer GPS’en på sin smartphone, så firmaet kan køre efter dens placering og levere direkte til modtageren, uanset hvor han er,” nævner Martin Salamon.
Hvor meget det koster samfundet, at danskere må blive hjemme fra arbejde på grund af en håndværker eller andet, vides ikke. Der er ikke blevet regnet på det, siger Dansk Arbejdsgiverforening.
Nogle håndværkere, fragtfirmaer, telereparatører mv. opgiver ikke nærmere tid for deres ankomst end f.eks. 8-16. Hvordan hænger det sammen med din dagligdag?
Det er et problem for mig – 63 %
Det er ikke et problem for mig 31,6 %
Ved ikke 5,4 %
Antal respondenter: 955
Analysebureauet Wilke for Avisen.dk