De nye elektroniske fartskrivere – de såkaldte tachografer, der kontrollerer, hvor længe lastbilchauffører sidder bag rettet - virker ikke ordentligt.
Fartskriverne noterer chaufførerne for længere tid, end de faktisk kører. I nogle tilfælde kan fartskriverne tro, at lastbilen kører, selv om den holder stille. Myndighederne har erkendt, at systemerne har fejl.
Læs også: Sygt system driver chauffører til vanvid
Det er fejl, som dagligt stresser dagligt tusindvis af chaufførerne. De føler sig magtesløse. For tachograferne leverer nemlig det bevismateriale, som politiet bruger, når et kørekort - og dermed indtægt - skal fratages en chauffør, som hævdes at have forbrudt sig mod kørehviletidsreglerne.
Stjæler halvanden time
Dansk Transport og Logistik, DTL, brancheorganisation for det danske transporterhverv, har i årevis arbejdet på at gøre politikerne opmærksomme på problemerne.
"Det var os, der i 2007 dokumenterede, at tachografen stjæler op til halvanden time af chaufførens arbejdstid dagligt. Og den usikkerhed har afgjort negative konsekvenser for arbejdsmiljøet," siger konsulent Karsten Gade, DTL.
"Realiteterne er, at mange lastbilchauffører desværre mister deres kørekort på et yderst tvivlsomt grundlag. Tachografen er en hån mod en hårdt arbejdende faggruppe i et trængt erhverv," siger advokat Jacob Forman, der har specialiseret sig i sager om frakendelse af kørekort på grund af tachografer.
Totalt upålidelig
Formanden for brancheforeningen Frie Danske Lastbilvognmænd, Christian Jensen, er bestemt heller ikke tilfreds med tachografen, som er blevet EU-standard.
"Den er totalt upålidelig, det stresser chaufførerne dagen lang at blive snydt for kostbar køretid, som også koster vognmændene dyrt,” siger han.
Læs også: "Jeg vil ikke finde mig i det"
”Tachografen er simpelthen en svinestreg overfor et erhverv, som ønsker at overholde kørehviletidsbestemmelserne, men hvor retssikkerheden bliver ikke-eksisterende, fordi systemet ikke virker,” fortsætter Christian Jensen.
I fagforeningen 3F kender de udmærket til problemerne.
Noget juks
”Jeg er dybt forundret over, at teknologien kan sende mennesker månen, men ikke registrere, hvor længe lastbilchauffører faktisk kører. Det er noget juks, og vi får mange henvendelser fra medlemmer, der er slemt frustrerede over tachografen,” siger Lars Ærbo Jensen, faglig sekretær i chaufførgruppen i 3F Esbjerg.
Han roser dog politiet for at tage forbehold, der kan være til chaufførernes fordel.
"Politiet har erkendt, at systemer har fejl, og tager derfor nogle forbehold, men jeg kan ikke afvise, at nogle bliver dømt på et tvivlsomt grundlag," siger han.
Læs også: Politiet: Tachografen har altid ret
Avisen.dk bringer over en uge nyheder om arbejdslivet set fra eksportchauffør Thomas Pedersens førerhus.