"Det er korrekt, at det digitale kontrolsystem stjæler køretid fra chauffører," erkender Frank Davidsen, der er daglig leder af Rigspolitiets Tungvognssektion.
"Men chauffører, der betjener apparatet korrekt, kan til enhver tid se, hvor lang køretid der er registreret, og med den viden undgå at overtræde love og forordninger," siger Frank Davidsen.
Læs også: "Jeg vil ikke finde mig i det"
Politikommissæren understreger, at det er tachografens tidtagning - og kun den - der ifølge reglerne definerer, hvor længe en chauffør har kørt.
Han siger, at nogle chauffører kan have betjent apparatet forkert ved at undlade at fortælle tachografen om en pause.
"Så har chaufføren skulle forklare i retten, at der er tale om en betjeningsfejl," siger Frank Davidsen, der pointerer, at chauffører er blevet frikendt, når der har været begrundet tvivl om gyldigheden af data fra tachografen.
Læs også: Truckere mister kortet på tvivlsomt grundlag
Frank Davidsen beroliger med, at der sidst på året kommer en opdateret version af tachografen, der tæller sekunder i stedet for minutter.
"Det er korrekt, men der kommer ikke noget krav om, at vognmændene skal udskifte gamle tachografer, så det kommer først til at ske, når bilen er slidt op om en årrække," siger konsulent Karsten Gade, fra DTL, der er brancheorganisation for det danske transporterhverv.
Dansk politi understreger, at det er positivt indstillet overfor systemet:
"Det digitale kontrolapparat er skridt ind i fremtiden, og vi er først og fremmest glade for tachografen," siger Frank Davidsen.
Læs også: Sygt system driver chauffører til vanvid
Avisen.dk bringer over en uge nyheder om arbejdslivet set fra eksportchauffør Thomas Pedersens førerhus.