Ok, det er en svulstig rubrik, men som bilanmelder er det tilladt at være subjektiv nogle gange. Og efter en skøn tur til Nice og Cannes, som Avisen.dk af Porsche var inviteret ned til i forbindelse med lanceringen af den fuldt elektriske Macan, må jeg bare sige, at jeg blev forelsket.
Palmerne, solen og det mondæne område kunne få selv en Lada varevogn til at charmere en, men alligevel! For pokker hvor er den nye Macan dog et komplet og dynamisk køretøj hele vejen igennem. Det var den i forvejen, men med sin nye elektriske platform, samme pålidelige synkrone elektriske motorer som Taycan og i Turboen et skræmmende max-moment på 1.130 Nm, er den noget ganske særligt.
Så stort et moment har jeg aldrig prøvet før, og på trods af sin størrelse, så føles bilen som en fuldblods sportsvogn, og man er aldrig nervøs for at smide den hurtigt og hårdt rundt i svingene på de kuperede bjergveje i området.
Porsche Cayenne og Porsche Macan er de to SUV'er , som stort set reddede Porsches økonomi. Foto: Porsche
Takket været de (stadigt) lempelige afgifter på elbiler, koster de to modeller ikke meget i Porsche-regi. Den 408 hk. stærke Macan 4 fås fra kun 769.900 kr. Og den endnu mere potente Macan Turbo med 639 hk. fås fra 1.179.900 kr.
Havde jeg de penge til en bil, var jeg ikke et sekund i tvivl, om at den nye Macan holdt hjemme i min garage. Også selv om den rigtige Porsche-motorlyd mangler for puristerne. Men man kan jo altid downloade en rå 911-lyd og spille det igennem de mange højttalere i bilen…
Helt nyt cockpit med multiskærme, så passageren foran kan nyde en film, mens chaufføren har øjnene på vejen. Foto; Porsche
Foto: Per Kuskner
Specifikationer
Porsche Macan 4 og Turbo
408 hk./639 hk
220 km/t/260 km/t
0-100 km/t: 5,2 sek./3,3 sek.
Rækkevidde: 613 km/591 km.
Pris fra 769.900 kr./1.179.900 kr.