Interessen for biler med en løve på fronten har altid været stor i Danmark. Således har Peugeot igennem mange år været topsælger herhjemme. Helt tilbage i 1960'erne hed den 404. Senere var det 205 og 309, så var det de større 405 og 406, og de seneste år har 208 konkurreret skarpt med VW Up! som danskernes foretrukne bilmodel. Lidt forvirrende med alle de tal, men vi kan lige nævne, at 208 afløste 207 i 2012 – nok om tal!
Nu er den nyeste version af 208'eren på gaden, og det er ikke bare en opdatering. Stort set alt mellem nummerpladerne er nyt. Den nye model bygger på Peugeot's CMP platform (Common Modular Platform), der kan tilpasses forskellige drivmidler, herunder el.
Lydløs og lidt langsom
Udover et skarpt og frækt design med bl.a. lodrette LED-lygter (Peugeot siger, det skal ligne løveklør – okay, så siger vi det), så er den nye model også blevet længere, bredere, lavere og lettere end før.
Avisen.dk's testmodel var en dieselmodel (Allure BlueHDi) med 100 hk. Den har en 4-cylindret 1.5 liters motor, og den manuelle 6-trins gearkasse kan få løveungen til at sprinte fra 0-100 km/t på 10.2 sekunder, så det er ikke så man bliver trykket tilbage i sædet. Til gengæld er den ganske lydløs, ligger fint på vejen og i svingene og har en skøn og helt ny kabine med semi-digitale instrumenter og god infotainment-skærm.
Den er spækket med standardudstyr i alle modeller - vi nævner i flæng: LED for- og baglys, klimaanlæg, læderrat, regn- og lyssensor, træthedsovervågning, nødbremse, vejbaneassistent, skiltegenkendelse og meget mere.
Prisen er heller ikke en stor løve-mundfuld. Den fås fra 147.990 (75 hk. benzin). Vores testmodel koster fra 179.990 kr.
Lidt lir: Løvelogoet er lavet i såkaldt dichroisk materiale, som gør, at løven skifter farve afhængigt af lyset.
Og husk lige denne lille regel i udtalelsen af bilmærket: Pølser og chokolade: Pø'Sjo
Ikke: Po'Sjø....
Hvorfor:
Fordi det giver god mening at købe og køre i en så sikker, smuk og veludstyret bil, som kører næsten 25 km/l og koster det samme i billigste version som en mere skrabet VW Up!.
Hvorfor ikke:
Hvis du har brug for mere plads – især bagi – så er der rummeligere biler at vælge i denne prisklasse fra 180- 200.000 kr.