280 hk. og en acceleration fra stilstand til 100 km/t på et godt stykke under 6 sekunder lyder ikke som den gængse fodformede familieøse.
Og det er Avisen.dk's testbil da heller ikke i nærheden af at være. Bortset fra de praktiske egenskaber såsom plads bagi, høj bagklap og ikke en gadedreng at se på ved første øjesyn.
Men under hjelmen på Ford Focus ST3 ligger der en 2.3 liter 16 ventilers turbo-benzin motor, som får familieraketten til at flyve op på 250 km/t (øvre begrænset), hvis man altså ikke sad med hele familien på en dansk motorvej, men sad alene og legede vovehals på en tysk autostrada.
ST-udgaver er ikke forbeholdt benzinbiler, men også diesel, og de kommer også i de små modeller såsom Fiesta, hvor storebror Focus har lånt sit styretøj fra.
Man kan godt mærke, at det ikke er en bil skabt til høj acceleration, for alle kræfterne bliver smidt ud i forhjulene, og den kan slå sig en del i styretøjet, når man giver fuld gas. Heldigvis ikke i svingene, hvor den opfører sig eksemplarisk i høj fart.
Prisen er for den velbeslåede familie, for ST-modellen, vi testede koster 515.250 kr. Dieselversionen koster lige 'noget mindre med en pris på 487.255, men så har den også kun 190 hk.
De firedørs modeller er lidt billigere med en pris på 503.040 (benzin) og 475.050 (diesel).
Der er et væld af standardudstyr i alle ST3 modellerne: LED-lygter, bakkamera, 19" fælge og lækre Recaro-sportssæder. Vil man stadig have fart og sjov, men give afkald på bl.a. de store alufælge og Recarosæderne skal man vælge ST2-versionerne og kan trække godt 30.000 kr. fra alle nævnte priser.
Hvorfor:
Fordi selv om du har fået kone, børn og vovhund, har du stadig testeronerne i behold og behøver ikke at købe en Berlingo, vel?
Hvorfor ikke:
Fordi du er under tøflen og "hjemmestyret" bestemmer, så du ender med at købe en Berlingo alligevel.