Syge Gunvor om kommunens jobopslag: Det krænker min retssikkerhed
" Man tror jo, at hvis man klager, er der nogle kompetente medarbejdere, som tager stilling til det. Det her sætter jo folk i en situation, hvor man ikke ved, om man kan stole på myndighederne. Det krænker min retssikkerhed," siger Gunvor Schjelde. Foto: Cecilie Agertoft
Man mister tiltroen til myndighederne, hvis de sætter en studerende til at behandle klagesager, der afgør ressourcesvage menneskers liv og fremtid, mener Gunvor Schjelde, som selv har klaget flere gange til Københavns Kommune.

- I forvejen er det stressende at være i jobcentersystemet. Folk er vrede og bange. Derfor er det så vigtigt, at dem, der behandler sagerne, er godt uddannede, grundige og har tid nok til at sætte sig ind i det.

Sådan lyder det fra fleksjobber Gunvor Schjelde, som er alt andet end begejstret for, at Københavns Kommune søger en studentermedhjælper til at behandle og have ansvaret for syge borgeres klagesager.

Før hun blev tilkendt fleksjob, var hun i systemet i mange år, blandt andet i ressourceforløb, og i den forbindelse har hun en del erfaring med kommunens klagesystem.

- Der har været nogle mærkelige oplevelser, hvor de for eksempel har påstået, at jeg ikke havde sendt nogle mails, selvom jeg kunne dokumentere det. Når jeg så læser det her jobopslag, kan jeg ikke lade være med at få tanken, om det er en studerende, som har siddet med min sag, siger Gunvor Schjelde, som tidligere selv har læst forvaltning og været domsmand, inden hun blev syg.

"De sidder med ansvaret for menneskers liv"

Hendes bekymring går blandt andet på, om en studerende kan sætte sig ordentligt ind i lovgivningen, som er omfattende og indviklet på beskæftigelsesområdet.

Når der oven i købet er tale om en deltidsstilling på 15 timer om ugen, er det begrænset, hvor meget tid den studerende har til at holde sig opdateret på lovgivningen - og eftersom studentermedhjælpere ofte ikke bliver i jobbet længe, vil der være mange sager, som ryger videre til den næste, frygter Gunvor Schjelde.

- Det handler jo om sager, hvor folk for eksempel ikke har modtaget deres ydelse og måske står i en situation, hvor de ikke kan betale deres husleje, fordi kommunen har begået en fejl. De mennesker, som det her handler om, er i en meget udsat position, og den, der behandler klagesagerne, sidder faktisk med et ansvar for de menneskers liv og fremtid, siger hun og fortsætter:

- Man tror jo, at hvis man klager, er der nogle kompetente medarbejdere, som tager stilling til det. Det her sætter folk i en situation, hvor man ikke ved, om man kan stole på myndighederne. Det krænker min retssikkerhed.

Kræver tid og kræfter at klage

Men det er vel også godt for jurastuderende at få noget praktisk erfaring?

- Ja, og det vil også være fint, hvis den studerende laver et udkast, hvis der så er en uddannet jurist, som afslutter sagen og sender den ud. Men i jobopslaget lokker de med, at den studerende får sine egne sager. Når man læser det, lyder det i hvert fald som om, personen får ansvaret for at træffe afgørelser selv.

I det mindste bør det fremgå, at klagen er behandlet af en studerende, så borgeren har mulighed for at klage igen, hvis noget virker mærkeligt, mener Gunvor Schjelde.

Der er jo altid mulighed for at klage til Ankestyrelsen, hvis man ikke får medhold af kommunen?

- Ja, tak, men sagsbehandlingstiden er jo rigtig, rigtig lang der. Det tager tid og kræfter, som mange ikke har. Og mange borgere vil måske ikke engang vide, at der er den klagemulighed, siger Gunvor Schjelde.

Københavns Kommune siger selv, at mange har misforstået jobopslaget, og at der ikke vil være tale om, at den studerende selv afgør vigtige sager om borgernes forsørgelse.

via Listen To News