Almindelige kunder i Danske Bank uden det store lån eller den guldrandede pensionsopsparing må fremover betale et abonnement for at være kunde i banken.
Derudover mister de retten til at have en personlig bankrådgiver.
En personlig rådgiver er ikke inkluderet i de billigere abonnementer, men der vil fortsat være mulighed for at komme i kontakt med banken, forsikrer Jan Svarre, der er chef for Private Banking i Danske Bank.
- Der vil være mulighed for at aftale et møde i en filial eller - som noget nyt, vi tilbyder - at sætte et onlinemøde op, hvor vores rådgivere laver plancher og mødes over nettet. Og det kommer ikke til at koste et gebyr, forsikrer han.
Som et led i Danske Banks netop annoncerede nye forretningsmodel til privatkunder, inddeles en række af typiske kundeprofiler i " bokse" - fra "Basis" til "Eksklusiv+" - som siden kan vælge mellem to forskellige typer af abonnement.
Generelt bliver det dyrere for småkunderne, mens det bliver billigere eller helt gratis for storkunderne.
Abonnementsmodellerne hedder Hverdag og Hverdag+ og koster mellem 60 og 120 kroner i kvartalet, oplyser Danske Bank.
Kunder med samlede forretninger for over 750.000 kroner i banken skal ikke betale abonnement.
Hverdag er beregnet til kunder med de mest begrænsede behov, mens Hverdag+ er til kunder med større særbehov - herunder at veksle valuta eller hæve penge andre steder end i Danske Banks filialer.
I Hverdags-modellen til 60-75 kroner i kvartalet er 24 timers telefonsupport året rundt og adgang til netbank gratis. Det er de også i Hverdag+ modellen.
Derimod er valutaveksling, Mastercard og hævning i andre pengeinstitutters hæveautomater ikke en del af den billigste model og koster ekstra gebyrer fremover.
Har man tænkt sig eksempelvis at tage på ferie, eller vil man hæve i en anden bank end Danske Bank, skal man således være opmærksom på, at det bliver pålagt gebyrer, oplyser banken.
Modellen med, at storkunder bliver belønnet med bedre vilkår, kendes allerede i andre banker, for eksempel Nordea.
/ritzau/