Almindelige kunder i Danske Bank uden det store lån eller den guldrandede pensionsopsparing må fremover betale et abonnement for at være kunde i banken.
Derudover mister de retten til at have en personlig bankrådgiver.
En personlig rådgiver er ikke inkluderet i de billigere abonnementer, men der vil fortsat være mulighed for at komme i kontakt med banken, forsikrer Jan Svarre, der er chef for Private Banking i Danske Bank.
- Der vil være mulighed for at aftale et møde i en filial eller - som noget nyt, vi tilbyder - at sætte et onlinemøde op, hvor vores rådgivere laver plancher og mødes over nettet. Og det kommer ikke til at koste et gebyr, forsikrer han.
Som et led i Danske Banks netop annoncerede nye forretningsmodel til privatkunder, inddeles en række af typiske kundeprofiler i " bokse" - fra "Basis" til "Eksklusiv+" - som siden kan vælge mellem to forskellige typer af abonnement.
Generelt bliver det dyrere for småkunderne, mens det bliver billigere eller helt gratis for storkunderne.
Abonnementsmodellerne hedder Hverdag og Hverdag+ og koster mellem 60 og 120 kroner i kvartalet, oplyser Danske Bank.
Kunder med samlede forretninger for over 750.000 kroner i banken skal ikke betale abonnement.
Hverdag er beregnet til kunder med de mest begrænsede behov, mens Hverdag+ er til kunder med større særbehov - herunder at veksle valuta eller hæve penge andre steder end i Danske Banks filialer.
I Hverdags-modellen til 60-75 kroner i kvartalet er 24 timers telefonsupport året rundt og adgang til netbank gratis. Det er de også i Hverdag+ modellen.
Derimod er valutaveksling, Mastercard og hævning i andre pengeinstitutters hæveautomater ikke en del af den billigste model og koster ekstra gebyrer fremover.
Har man tænkt sig eksempelvis at tage på ferie, eller vil man hæve i en anden bank end Danske Bank, skal man således være opmærksom på, at det bliver pålagt gebyrer, oplyser banken.
Modellen med, at storkunder bliver belønnet med bedre vilkår, kendes allerede i andre banker, for eksempel Nordea.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.