Skolelæreren Jessica Uebelin fortæller i dagens udgave af Berlingske om en hverdag med riv, slag og spark fra frustrerede elever. Ifølge Jessica Uebelin er det et resultat af overfyldte klasseværelser, hvor lærerne skal tage sig af flere og flere elever.
- Sofie er en hamrende dygtig lærer, der uden problemer sætter sig i respekt og får ro i klassen. Alligevel fik hun en lussing. Af en elev i 1. klasse, skriver Jessica Uebelin om en episode for nylig.
Hun kan også fortælle, at en anden kollega for tre uger siden kastede håndklædet i ringen.
- Jeg måtte sige farvel til en anden lige så dygtig kollega, der ikke længere kunne holde til en hverdag med bid, slag og kvælertag, skriver Jessica Uebelin.
"Hvad hjælper massage, når en elev lige har taget kvælertag på én?"
Hun mener, at fokus er helt forkert i København Kommune, hvor hun arbejder. De kan få massage og fysioterapi som en del af en ny indsats ved navn "Arbejdspladsen i fokus".
- Men hvad hjælper massage, når en elev lige har taget kvælertag på én, spørger hun retorisk i kommentaren i dagens Berlingske.
Ifølge hende er den voldelige hverdag et resultat af for mange elever og for få lærere. Hun peger på, at der er kommet 14 procent færre lærere siden 2009, mens antallet af elever blot stiger år for år. I dag går 27 procent af danske skoleelever i klasser med flere end 25 elever.
Derfor får elever med særlige problematikker ikke den nødvendige opmærksomhed, og det udmønter sig i vold.
- Vi er nødt til at se i øjnene, at inklusion har en pris. Lige nu bliver den betalt af lærere, der går ned med flaget, og sårbare elever, der i deres afmagt tyer til vold, slutter Jessica Uebelin.