Det går fortsat fremad for SAS, der i årevis har været voldsomt presset. Store spareplaner og lavere brændstofomkostninger giver øget overskud, selv om markedet ikke er blevet meget sjovere.
I de første ni måneder af regnskabsåret 2015/16 kunne SAS notere sig et plus på 730 millioner svenske kroner, små 300 millioner svenske kroner mere end i samme periode for et år siden.
- Konkurrencen er stadig intens, hvilket har medført fortsat pres på priserne, og på samme tid er usikkerheden i økonomien steget, skriver SAS.
Det er dog ikke kun på de ydre linjer, SAS har kæmpet. En større strejke blandt svenske piloter i juni har kostet selskabet 140 millioner svenske kroner ifølge regnskabet.
Når SAS alligevel har kunnet øge sit overskud, hænger det sammen med, at brændstofregningen er blevet mindre og ikke mindst, at SAS stadig er ved at gennemføre en stor spareplan, der løber frem til 2018.
Den skal samlet give besparelser for 700 millioner svenske kroner, hvoraf 500 millioner allerede er realiseret.
SAS' omsætning faldt til 28,3 milliarder svenske kroner i de første ni måneder af regnskabsåret.
I forbindelse med regnskabet fortæller SAS, at man vil investere en halv milliard svenske kroner i at opgradere sine fly på europæiske ruter og give dem trådløst internet. Det sker efter det samme er sket på langdistanceruterne.
- Mange af vores kunder rejser ofte med os, og vi spiller en vigtig rolle i mange menneskers hverdag.
- Opgraderingen, vi har gennemført på vores langdistancefly, er blevet enormt positivt modtaget, og nu tager vi skridtet videre med kort- og mellemdistanceflåden, hvor vi også investerer i meget hurtigt WiFi, skriver administrerende direktør for SAS Rickard Gustafson i en meddelelse.
SAS forventer at give et overskud før skat i 2015/16.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.