SAS kan være på vej til at kopiere en del af lavprisselskabernes succesrige forretningsmodel.
Flyselskabet er så hårdt presset af konkurrenterne, at ledelsen overvejer at etablere en eller flere baser uden for Skandinavien, hvor omkostningerne er markant lavere.
Det skriver Finans.
En sådan manøvre kan føre til, at der skæres arbejdspladser i Skandinavien, og derfor kan den medføre alvorlige konflikter med de faglige organisationer.
Koncernchef Rickard Gustafson skrev for få uger siden en intern meddelelse til medarbejderne, hvor han gjorde det klart, at SAS vurderer nye måder at operere på, inklusiv en mulig lancering af en driftstilladelse uden for Skandinavien.
SAS offentliggør i næste uge sit årsregnskab, og selskabet ønsker derfor ikke at kommentere overvejelserne over for Finans.
Ærkerivalen Norwegian har allerede flere baser uden for Skandinavien, hvor det norske lavprisselskab benytter piloter og kabinepersonale ansat på kontrakter i Storbritannien, Spanien og andre lande, hvor lønninger og skattetryk er markant lavere end i Skandinavien.
Ryanair, Easyjet og andre discountoperatører anvender samme model, og det er stærkt medvirkende til, at deres omkostninger er markant lavere end SAS'.
Det er SAS nødt til at reagere på, vurderer Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank.
- Indtjeningen er under pres, og det vil blive forstærket i 2017. Det er afgørende for selskabet, at man følger standarderne i luftfarten, når det gælder måden at organisere sig på, siger Jacob Pedersen til Finans.
/ritzau/