De fleste vil gerne holde bilen i så god stand som muligt, så de slipper for dyre regninger hos mekanikeren. Dæk er selvsagt en uundværlig del af bilen, og levetiden på dæk er begrænset.
Men der er ting, du kan gøre for at sikre dig en længere levetid på dine bildæk.
Peter Rytter er chefkonsulent på Teknologisk Institut og er ekspert i automobilteknik. Han forklarer, at du på egen hånd kan diagnosticere dine dæks tilstand.
- Se på dækket med kritiske øjne. Ser det lidt slidt ud, kan du føre hånden, først den ene vej og så den anden vej, over dækmønsteret. Hvis du oplever, at der er modstand, er det fordi, dækmønsteret har rejst sig. Sker det, kan det være tegn på problemer med dækket, og så er det en god idé at få en fagmand til at kigge på det, siger han.
Noget af det vigtigste, når du skal tjekke dit dæks tilstand, er at måle dæktrykket. Falder trykket ofte, er der problemer.
Derfor bør man tjekke dæktryk cirka en gang om måneden og sørge for, at trykket er, som din bilfabrikant forskriver. Det rigtige dæktryk fremmer vejgrebet og forlænger levetiden på dækket.
- Hvis du opdager, at trykket i dækker er faldet, så kan der være tale om slitage, en punktering eller problemer med ventilen, fortæller Peter Rytter.
Det er heller ikke uden risiko at køre med for lidt luft i dækket.
Er der for lidt luft i dækket, bliver det hurtigt varmt - og så er der risiko for, at det kan sprænge, advarer han. Når efterår bliver til vinter, skal sommerdækkene af og vinterdækkene på, så du sikrer dig, at du har et sikkert vejgreb.
Seniortekniker Jørgen Jørgensen fra FDM forklarer, at levetiden på dækket bliver forlænget, hvis dækkene opbevares rigtigt, når de går i vinterhi.
- Sørg for at rengøre dem for sten og skidt og læg dem et sted, hvor der er tørt, mørkt og ingen brandfare, siger han.
Der er forskel på, hvor langt folk kører, og hvordan de kører. Det er alt sammen noget, der har indflydelse på slitagen af bildækket, og af samme grund er det svært at sige noget helt entydigt om, hvor lang levetid et bildæk har.
Men hvis du vil have en klar indikator, skal du tjekke, hvor langt dit dæk er slidt ned.
- Det er dækmønsteret, der gør, at dækket kan gribe fat i vejen. Det lovmæssige krav til mønsterdybde er 1,6 millimeter, mens den anbefalede slidgrænse er på tre millimeter. Kommer mønsteret under tre millimeter øges risikoen for akvaplaning betragteligt, siger Jørgen Jørgensen.
Når dæk er omkring fem til syv år gamle, lyder anbefalingen, at du begynder at skifte dem ud.
- Alderen på dækket er beskrevet med et firecifret tal. Er tallet 0214, er dækket fra uge 2 i 2014.
- Dækket er mærket med en kode. Eksempelvis: 165R13 82T.
- 165 = Dækket er 165 millimeter bredt.
- R = Dækket er et radialdæk.
- 13 = Dækket passer til 13 tommer fælge.
- 82 = Dækket har et belastningsindeks på 82, svarende til, at det kan bære 475 kg
- T = er godkendt til 190 km/t.
Kilde: FDM
/ritzau/FOKUS