Movia ville snyde danskerne for rabat

Rejseselskab forsøgte at franarre de rejsende deres forbudbetalte rabatter og tvinge dem over på Rejsekortet.
Standerne til rejsekortet har stået der i uendeligheder, men systemet kører fortsat blot meget få steder i landet. Og DSB indrømmer endda, at det i nogle tilfælde kan være dyrere for de rejsende at bruge end almindelige billetter.
Standerne til rejsekortet har stået der i uendeligheder, men systemet kører fortsat blot meget få steder i landet. Og DSB indrømmer endda, at det i nogle tilfælde kan være dyrere for de rejsende at bruge end almindelige billetter. Foto: Wikimedia/Smiley.toerist

Forbrugerombudsmanden har banket i bordet: Rejseselskabet Movia får ikke lov at snyde deres rejsende for forudbetalte rejser.

Movia havde ellers planer om at gøre klippekort til busserne ugyldige, i forbindelse med at de har indført det stærkt forsinkede og aldeles problemfyldte Rejsekortet. Movia ville derudover kun refundere klippene til købsprisen; altså skulle den rejsende straffes ved at miste sin rabat. Det var så her, Forbrugerombudsmanden satte foden bestemt i jorden.

"Med købet af et klippekort indgås der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse en bindende aftale om levering af transport, der vil være gældende, indtil klippekortet er brugt, eller indtil kravet på transportydelse forældes. En erhvervsdrivende kan derfor ikke blot se bort fra eller ændre aftalen til egen fordel," skriver Forbrugerombudsmanden Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Derfor bad han Movia komme til et møde, så han kunne forklare dem, hvordan tingene hænger sammen. Efter mødet makkede Movia ret.

"På mødet blev det aftalt, at det skulle være muligt at bruge ubenyttede klip i en længere fastsat periode eller at få refunderet et beløb for hvert klip, som svarer til den pris, som samme rejse koster i det nye system på refunderingstidspunktet," skriver Henrik Øe.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.