Forbrugerombudsmanden har banket i bordet: Rejseselskabet Movia får ikke lov at snyde deres rejsende for forudbetalte rejser.
Movia havde ellers planer om at gøre klippekort til busserne ugyldige, i forbindelse med at de har indført det stærkt forsinkede og aldeles problemfyldte Rejsekortet. Movia ville derudover kun refundere klippene til købsprisen; altså skulle den rejsende straffes ved at miste sin rabat. Det var så her, Forbrugerombudsmanden satte foden bestemt i jorden.
"Med købet af et klippekort indgås der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse en bindende aftale om levering af transport, der vil være gældende, indtil klippekortet er brugt, eller indtil kravet på transportydelse forældes. En erhvervsdrivende kan derfor ikke blot se bort fra eller ændre aftalen til egen fordel," skriver Forbrugerombudsmanden Henrik Øe i en pressemeddelelse.
Derfor bad han Movia komme til et møde, så han kunne forklare dem, hvordan tingene hænger sammen. Efter mødet makkede Movia ret.
"På mødet blev det aftalt, at det skulle være muligt at bruge ubenyttede klip i en længere fastsat periode eller at få refunderet et beløb for hvert klip, som svarer til den pris, som samme rejse koster i det nye system på refunderingstidspunktet," skriver Henrik Øe.