’Nye bryster’
Sådan bliver tonen slået an i en reklame på Movias busser fra privathospitalet Nygart. Og på trods af protester vil den fortsat være at finde på siden af Movias busser.
Det blev besluttet på Movias bestyrelsesmøde i sidste uge.
Læs også: Bare bryster vil stadig pryde Movias busser
Det får nu Dansk Kvindesamfund til at klage til forbrugerombudsmanden.
De mener, det skal diskuteres, om Nygart overholder markedsføringsloven om kønsrelateret reklame.
Desuden mener foreningen, at det også er hensigtsmæssigt at inddrage Ligestillingsloven (se faktaboks red.)
Her står blandt andet, at loven skal "fremme ligestilling mellem mænd og kvinder", og det er blandt andet det, som Dansk Kvindesamfund vil have prøvet.
”Vi har forsøgt at gå i dialog med Movia om reklamen, men på baggrund af den nye beslutning, er det nødvendigt at få forbrugerombudsmanden ind i sagen, ” siger Ulla Tornemand, næstforkvinde i Dansk Kvindesamfund.
Bedømmes på bryster frem for intellekt
Hun mener, at reklamen sender forkerte signaler til kvinder i alle aldre.
”Den her reklame er med til at understøtte en kultur, hvor pigers og kvinders værdi gøres op i, hvor seksuelt attraktive de er. En kultur hvor man bliver bedømt på, hvor perfekt ens bryster strutter, frem for på ens personlighed og intellekt," siger Ulla Tornemand.
Det er tidligere blevet undersøgt, hvad reklamer af denne type har af konsekvenser for unge piger og kvinder.
Ifølge amerikansk forskning kan en øget seksualisering i mediebilledet knyttes sammen med problemer med selvværd, spiseforstyrrelser og depression.
Herhjemme har Børnerådet påvist, at næsten hver fjerde pige på 13 år er utilfreds med sin krop. Samtidig mener fire ud af 10, at de er for tykke.
"Vide rammer for ytringsfrihed"
I en pressemeddelelse fra Movia lyder det, at Movia har to undtagelser, når det kommer til reklamerne på deres busser:
"Vi bringer ikke reklamer mod den kollektive trafik, og vi bringer ikke reklamer for religiøse anskuelser eller bevægelser. Reklamerne på Movias busser indgår i et stort mediebillede, hvor vi i Danmark har vide rammer for ytringsfrihed, også kommerciel ytringsfrihed. Det er en praksis, som følges bredt i den kollektive trafik," udtaler Thomas Gyldal Petersen, bestyrelsesformand i Movia.
I Ligestillingslovens paragraf 1, stk. står følgende:
”Lovens formål er at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd, herunder lige integration, lige indflydelse og lige muligheder i alle samfundets funktioner med udgangspunkt i kvinders og
mænds lige værd.”