Nedtrykte, triste og kede af det. Sådan har mange elever det hver dag, når de trasker hjem fra skole.
En undersøgelse fra Børnerådet viser, at ni procent af eleverne i fjerde klasse sjældent eller aldrig er glade for at gå i skole, mens seks procent af børnene føler sig ensomme.
Tallene kommer ikke bag på rådet, selv om formanden er rystet over dem.
"Jeg havde en forventning om det høje tal. Vi har ti procent, som vi ikke formår at rumme i folkeskolen. Vi skal blive bedre til at hjælpe de elever," siger formanden for Børnerådet, Lisbeth Zornig Andersen, til Nyhedsbureauet Newspaq.
Hun peger på, at det primært er de elever, som heller ikke har det godt på hjemmefronten, der mistrives i skolen. Men det er ingen undskyldning for at se gennem fingre med det i skoleregi.
"Hvis vi har store problemer derhjemme, kan vi heller ikke gå på arbejde. Sådan har børnene det også. Det bliver bare et spørgsmål om at overleve, og det er ulykkeligt. Mistrivslen skyldes ofte følelsen af manglende fællesskab og ensomhed, og her skal skolerne blive bedre til at få den fællesskabsfølelse ind," lyder opfordringen fra Lisbeth Zornig Andersen
Hos interesseorganisationerne Danske Skoleelever, Skole og Samfund og Danmarks Lærerforening bakker man op om kritikken fra Børnerådet.
"I perioder har vi haft for meget fokus på den enkelte elev og den enkeltes præstationer og måske haft for lidt fokus på det fællesskab, som også er så vigtigt. Vi er nødt til at have trivsel hos det enkelte barn og et fællesskab, som de føler sig trygge i," siger Formand for Skole og Samfund Benedikte Ask Skotte til dr.dk.
Tallene bekymrer også undervisningsminister Tine Nedergaard (V).
"Jeg er dybt ulykkelig over tallene, og de er meget utilfredsstillende. Hvis et barn mistrives, kan det ødelægge en hel familie," siger hun.
Hun er enig i, at der skal mere fokus på fællesskabet.