To ud af tre danskere synes, at de små børns trivsel skal opprioriteres, når statens penge bliver fordelt. Her er det flere pædagoger til at passe de små, som danskerne savner. Det viser ny stor undersøgelse lavet af Analyse Danmark på vegne af Avisen.dk. Resultatet harmonerer med flere eksperters synspunkter. De påpeger, at for få pædagoger og for mange børn kan skabe sårbare unge og større sociale forskelle.
- De sårbare børn har brug for opmærksomhed og en tæt kontakt med pædagoger. Det er netop i den relation, barnet udvikler sig mest. Med for få pædagoger, får vi ikke brudt den sociale arv.
Det fortæller børneforsker Mogens Nygaard Christoffersen fra Socialforskningsinstituttet, SFI. Og han står ikke alene med den holdning.
Professor i socialpsykologi og tidligere formand for Børnerådet Per Schultz Jørgensen har undersøgt, hvordan man kan gøre børn mere robuste. Han mener, at der i dag er omkring 15 procent sårbare børn, der har brug for hjælp, hvis de ikke skal få sociale problemer i fremtiden.
- De her børn har det svært med andre og sig selv. De viser tegn på at være særlig sårbare. Her har daginstitutionerne en kæmpe mulighed for at gå ind og gøre en forskel. Men som det er nu, gør vi slet ikke nok ud af opgaven , siger Per Schultz Jørgensen.
Han mener, at der kommer flere og flere sårbare unge, fordi de som børn levede det meste af deres liv i institution, hvor de måske ikke har fået omsorg nok. Hvis vi valgte at investere mere i børns tidlige år, ville vi kunne skabe en indre robusthed, der er nødvendig i vores samfund.
- Jo tidligere man investerer, jo mere får man ud af det også på langt sigt. Når børn er små, er de påvirkelige og elastiske. Her kan vi forme dem, så de bliver stærke individer, siger Per Schultz Jørgensen.
Nærvær udvikler intelligensen
At danskerne vil have flere pædagoger kommer heller ikke bag på formanden for Forældrenes Landsforening FOLA.
- Vi er tilfredse med pædagogerne, bare ikke med antallet. Vi ved, at relationer og stabilitet er afgørende for små børn, og de behov bliver ikke dækket godt nok nu, fortæller Dorthe Boe Danbjørg.
Det er noget, formand for pædagogernes fagforbund BUPL Elisa Bergmann kan bakke op om.
- Vi ved, hvad børn har brug for, når de skal udvikle sprog og motorik. Og derfor er det langt fra nok, hvis vi bare holder opsyn med børnene, siger Elisa Bergmann.
Det er ikke kun pædagogerne, der bliver stressede af ikke at kunne gøre deres arbejde godt nok. Det stresser også børnene.
- Man har fundet ud af, at børnene udskiller et højt niveau af stresshormon, når der er for få voksne. Samtidig opstår der flere konflikter mellem børnene, fortæller Mogens Nygaard Christoffersen
Ekspert: Vi fraråder store institutioner
I en anden undersøgelse konkluderer Lektor ved Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet Grethe Kragh Müller, at det er skadeligt, hvis der er over 60 børn i en institution.
- Hvis der er over 60 børn i en institution, så kender børnene ikke de voksne, og de voksne kender ikke alle børnene. Hvis der samtidig er for få voksne, og flere af dem er uuddannede, så går det ud over børnenes udvikling, fortæller Grethe Kragh Müller.
Hun har fundet frem til, at det i høj grad er de ressourcesvage familiers børn, der går i de store institutioner.
- De ressourcestærke familier kæmper for at få plads i de bedste institutioner. Men det har ressourcesvage familier hverken tid eller overskud til, så de tager den første plads, de får tilbudt. Og det er som regel i en stor institution, fortæller Grethe Krag Müller.