De tyske bilproducenter Volkswagen, Audi, Porsche, BMW og Daimler har i flere år haft et hemmeligt samarbejde om blandt andet dieseludledning.
Det hemmelige samarbejde har stået på siden 90'erne. Det skriver det tyske magasin Der Spiegel ifølge nyhedsbureauet AFP.
- Den tyske bilindustri enedes i hemmelige arbejdsgrupper om teknologi i deres køretøjer, udgifterne, leverandører, markeder, strategier og til og med om håndteringen af udledning fra dieselbiler, skriver det tyske magasin.
Det er Volkswagen, der ejer Audi og Porsche, og Daimler, som ejer Mercedes-Benz, som i et brev har indberettet kartellet til de tyske konkurrencemyndigheder - et brev, som Der Spiegel har set.
Et sådan samarbejde mellem alle landets store bilproducenter kan have ført til overtrædelse af den tyske konkurrencelovgivning ifølge brevet.
En talsperson fra Volkswagen har afvist at kommentere oplysningerne over for nyhedsbureauet AFP. Det samme har BMW og Daimler gjort.
Flere end 200 ansatte hos bilproducenterne har haft mere end 60 arbejdsgrupper.
Grupperne har arbejdet med alle områder af biludvikling fra benzin- og dieselmotorer til bremser og valg af leverandører og priser for bildele.
Siden 2006 har bilproducenterne desuden holdt "utallige møder" om dieseludstødning og om at reducere udledning af de skadelige NOx-gasser.
Bilproducenterne blev blandt andet enige om kun at installere små tanke med en behandlingsløsning kaldet AdBlue. Det bliver brugt til at omdanne de skadelige gasser til mere harmløst vand og nitrogen.
Producenterne blev enige om små tanke, da større tanke ville have været dyrere.
Tankene var dog for små til at kunne klare opgaven med at reducere udledningen af gasserne til det niveau, som producenterne havde lovet. Dermed blev "fundamentet for dieselskandalen" lagt, skriver Der Spiegel.
I efteråret 2015 indrømmede Volkswagen at have svindlet med niveauet af udledningen af de skadelige NOx-gasser.
/ritzau/AFP