En lille magtfuld elite af pædagogiske eksperter er sammen med politikerne ved at køre folkeskolen i sænk. Sådan lyder det fra lektor og cand. mag Lone Nørgaard i en kronik, der torsdag blev bragt i Berlingske.
Lone Nørgaard, der har 30 års undervisningserfaring og desuden er forfatter til flere bøger, mener, at de pædagogiske forskere med Niels Egelund i spidsen har gjort ubodelig skade på uddannelsessystemet, fordi de udtaler sig uden at kende virkeligheden bag kateteret.
Næstformand i Danmarks Lærerforening, Dorte Lange, er enig i, at politikerne lytter alt for meget til eksperter og alt for lidt til lærerne.
- Det er provokerende for lærere, der ved, hvad det handler om, når eksperter bliver hevet ind og skal udtale sig om alle mulige elementer i folkeskolen, selvom de ikke har bedre forudsætninger for at tale om dem end hvem som helst anden, siger Dorte Lange til Newspaq.
I det hele taget mener lærernes næstformand, at det halter gevaldigt med den pædagogiske forskning herhjemme.
- I sammenligning med næsten alle andre lande har vi en svag forskningsindsats på det pædagogiske område i Danmark. Det kunne afhjælpes, hvis man gør læreruddannelsen til en femårig kandidatuddannelse, siger Dorte Lange.
Niels Egelund, centerleder påInstitut for Uddannelse og Pædagogik, afviser blankt, at han ikke skulle have forstand på det, han udtaler sig om.
- Hvis der er nogen, der forsøger at få tingene i folkeskolen på ret køl, så er det mig. Hvem er det, der laver Pisa-undersøgelser? Hvem er konsulent på "9.Z mod Kina"? Hvem er gået ind i debatten om mere disciplin i folkeskolen? Det er mig, siger han til Newspaq.
Ifølge Lone Nørgaard har eksperterne langt fra katetrene været med til at skabe nutidens "feel-good skole", hvor lysten og ikke det hårde arbejde skal drive værket. Dermed har man svigtet eleverne.
Men det er direkte usandt, mener Niels Egelund.
- Jeg har i løbet af de sidste syv-otte år tilbragt 300 timer i klasser. Det kan godt være, at jeg er professor i specialpædagogik, men jeg har beskæftiget mig med alt mellem himmel og jord, siger Niels Egelund, der understreger, at han bestemt ikke er enig i alt det, der sker på folkeskoleområdet i øjeblikket.
- Der er meget, der burde være anderledes, og jeg kan godt forstå, at lærerne er bekymrede og frustrerede. Først bliver man banket gul og blå, og så skal man ud og gøre tingene på en helt anden måde. Det er svært, erkender han.
Newspaq