Mindre tid til patienterne og mere meningsløst bureaukrati. Så hård er dommen over det danske sundhedsvæsen, hvis man spørger lægerne.
Den direkte kontakt med patienterne er der nemlig blevet mindre af siden regionerne blev dannet i 2007.
Det viser en spørgeskemaundersøgelse, som Politiken Research har gennemført i samarbejde med Overlægeforeningen og Foreningen af Yngre Læger. Den viser også, at lægerne mener, at forudsætningerne for at yde kvalitetsbehandling til patienterne ofte ikke er tilstede.
Overlægeforeningens formand, Erik Kristensen mener heller ikke, at tiden til patienterne er der.
"Bureaukratiet er øget fuldstændig uhæmningsløst i systemet. Man bruger ufattelig store mængder tid på et bureaukrati, hvis effekt ikke er dokumenteret," siger han til Newspaq.
Tæt på halvdelen af de 3.000 adspurgte læger, 44 procent , svarer, at forudsætningerne for, at de kan udføre deres arbejde, er blevet dårligere, primært på grund af økonomiske besparelser.
Og 69 procent mener, at de i de senere år har fået mindre tid til den enkelte patient.
I undersøgelsen er der også spurgt til, hvorvidt man mener, at kvaliteten generelt er blevet bedre i systemet. 32 procent mener, at kvaliteten er blevet dårligere.
Selvom Erik Kristensen mener, at spørgsmålet er bredt formuleret., mener han ikke, at den kliniske kvalitet er forringet, nemmere tværtimod, men at det er sparekniven, der har skåret for hårdt og vurderer, at det ligger til grund for lægernes svar.
"Tiden til at informere og tale med den enkelte patient er reduceret. Det hænger sammen med, at man har en stykpris-finansiering i sundhedssektoren, jo flere man møver igennem, jo flere penge får sygehuset, og det vil jo sige, at der ikke er penge i at tale med den enkelte patient, men tværtimod penge i, at få patienten hurtigt ud af døren og en ny en ind, for så kører kasseapparatet hurtigere," siger han.