De sociale medier som Twitter, Facebook, Snapchat og Instagram har de seneste år for alvor gjort sit indtog i sportens verden.
Det giver fansene en unik mulighed for at komme tæt på sportsstjernerne, men det er samtidig et sted, hvor udøverne kan opleve voldsom kritik direkte fra menigmand.
Og den slags kritik, eller sågar tilsvining, kan påvirke udøverne,
fortæller Kristoffer Henriksen, lektor i sportspsykologi ved Syddansk Universitet og sportspsykolog hos Team Danmark.
- Jeg oplever, at nogle atleter kan blive påvirket meget af det. De kan godt være nervøse efter en præstation for at se, hvad der bliver skrevet, så det også kan fylde noget, mens de præsterer.
- Det kan være tanker om, hvordan man skal få fortalt, hvad der skete, eller "hvordan skal jeg formidle det her nederlag på Facebook bagefter", fortæller han.
Ifølge ham er det især de unge atleter, som kan blive påvirket af den direkte kritik, men Brian Holm, sportsdirektør på cykelholdet Etixx-Quick-Step, fortæller, at også sportens største stjerner læser kommentarerne.
- Jeg var til England Rundt, hvor jeg snakkede med Mark Cavendish, som jo er en superstjerne, fortæller Holm, der tidligere var sportsdirektør for Cavendish i flere sæsoner.
- Der var nogen, som havde skrevet noget til ham på Twitter eller Instagram, hvor han tog det meget personligt. Jeg kan simpelthen ikke forstå det, men der er altså nogen, som tager det personligt.
Badmintonspilleren Hans-Kristian Vittinghus er en af mange danske sportsudøvere, som er aktiv på de sociale medier.
Han er glad for de sociale medier, men han anerkender, at unge kolleger måske kan blive ramt, hvis de bliver svinet til.
- Det er en af faldgruberne ved sociale medier. Nu har jeg en alder, hvor jeg måske har prøvet mere og er mere moden end en på 20 år, så jeg bedre kan lægge afstand til det, siger den 30-årige herresinglespiller.
- Så jeg kan godt se, hvorfor det kan påvirke en 18-20-årig, at der kommer sådan nogle beskeder. Især hvis de bliver meget personlige.
/ritzau/