Vor læser Anders fra København bevæger sig tit rundt i byen. Nogle gange kører han bil eller taxa, andre gange tager han bybus, havnebus eller S-tog. Men hvad er egentlig bedst for miljøet, når man nu skal frem gennem trafikken, spørger Anders.
»Skulle man ikke se på, om busser, S-tog eller havnebusser sviner mest per passager? Jeg tror, vi har en ret sikker taber i vandet,« gætter Anders.
Knallerten snupper bronzen
Selvom transport aldrig har været et personligt problem for Nyhedsavisens CO2-ugle – sjældent er et godt sæt vinger blevet anklaget for at bidrage til den globale opvarmning – kaster den sig alligevel over spørgsmålet.
Og efter lidt tid på regnemaskinen dukker CO2-uglens faste allierede, mijløingeniør Jacob Sørensen fra Informationscenter for Miljø & Sundhed, frem med et svar.
Ikke overraskende har vi en klar vinder i cykel og gang, der ikke sviner noget som helst. Men så bliver det spændende.
»Der er forskel på, hvor de forskellige transportformer ligger i tabellen, alt efter hvor mange passagerer, der bruger dem,« fastslår Jacob Sørensen.
Han lægger således ud med at uddele sølvmedaljer til Metroen og S-toget i myldretiden. Her udleder hver passager henholdsvis 45 og 37 gram per kilometer.
Men bronzen går højst overraskende til et transportmiddel, som mange måske har skulet efter, når de fræser gennem byen.
»Knallerten er faktisk mere miljøvenlig end både bus, bil og taxa. Den udleder mellem 50 og 70 gram per kilometer,« siger Jacob Sørensen. Knallerten udleder dog også sundhedsskadelige stoffer.
Linje 5A er fedest
Dermed kniber den sig ind foran både gennemsnittet for S-toget og for bybusserne, der udleder henholdsvis 70 og 89 gram. I den tungere ende af feltet finder vi ikke overraskende dieselbiler, benzinbiler og taxa.
I pølseenden finder vi den største CO2-synder af alle – når havnebussen tøffer over vandet spytter den ikke færre end 845 gram CO2 ud per kilometer per passager.
Og så er det i øvrigt ikke ligegyldigt, hvilken bus, du tager, hvis du bor i København. Linje 5A er nemlig 30 procent grønnere end gennemsnittet for de københavnske busser.
Det skyldes dog udelukkende, at den altid er så godt fyldt op.
Målt i gram CO2 per kilometer per person:
Cykel og gang 0
S-tog (myldretid) 37
Metro (gennemsnit) 45
Knallert 50-70
Buslinie 5A i København 61
S-tog (gennemsnit) 70
Bus i København 89
Bil (diesel) 140-220
Bil (benzin) 175-275
Taxi (med halvanden kunde) 274-324
Havnbusser 845
Hverken Midttrafik i Århus eller Fynbus har opgørelser over bussernes CO2-forbrug.