Spørger man de danske skolelærere, fortæller de ofte forældre, hvordan de kan støtte deres børns udvikling.
Forældrene føler bare ikke, at de lige så ofte får den slags information.
Det viser en ny undersøgelse fra KL's nyhedsbrev Momentum.
Undersøgelsen viser, at to tredjedele af lærerne i indskolingen mener, at de mindst en gang om måneden fortæller forældrene, hvordan de kan støtte barnets udvikling og læring derhjemme, skriver folkeskolen.dk.
Til gengæld er det kun hver fjerde af de adspurgte forældre, som oplever, at de får den slags information månedligt.
Undersøgelsen er foretaget blandt 1005 lærere og forældre til børn i folkeskolen.
Billedet går igen, når emnet er vigtigheden af, at forældre til elever i indskolingen læser med deres børn hver dag.
61 procent af lærerne svarer, at de taler med forældrene om det mindst en gang om måneden, men kun 27 procent af forældrene fortæller, at de månedligt bliver mindet om vigtigheden af læsning derhjemme.
Ekstern lektor i kommunikation ved Roskilde Universitet og ejer af Modus Kommunikation, Tine Mark Jensen, har undersøgt dialogen mellem skole og hjem.
Hun opfordrer lærerne til at være meget konkrete i deres udmeldinger til forældrene. På den måde undgår man at tale forbi hinanden.
- Lærerne taler ofte en lille smule for abstrakt. De siger måske, at forældrene skal "bakke op" om idrætsundervisningen, eller "det kunne være udmærket, hvis I øver lidt stavning."
- Men man kommer måske ikke videre og fortæller, hvad det konkret betyder at bakke op eller øve lidt stavning. Og forældrene synes måske, at de allerede gør det, siger hun til Momentum.