Øgede udgifter og en begrænset effekt. Sådan betegner Dansk Erhverv forslaget om at butikker, der sælger cigaretter skal gemme dem væk, så de ikke er synlige ved kassen.
"For det første er det erfaringen, at tobak ikke er et impulskøb. Derfor er vi enige med Det Radikale Venstre i, at effekten næppe bliver så stor. Og dernæst er det praktisk meget besværligt og dyrt at gemme produkter af vejen," siger fødevarepolitisk chef i Dansk Erhverv, Lotte Engbæk Larsen, og hun mener, at det også vil påføre butikkerne ekstra omkostninger:
"Erfaringer fra Norge, som for to år siden indførte en lov om at tildække cigaretter, viser, at det har kostet den norske detailhandel ca. 500 mio. kr. i installering af skabe med videre," siger hun.
Dansk Erhverv ser hellere, at man får skabt nogle redskaber, der skal sørge for, at børn og unge under 18 år ikke køber tobak.
"Dansk Erhverv har længe efterlyst billed-legitimationskort, som butikspersonlet kan bede om at få forevist ved køb af tobak, hvilket vil gøre det mere effektivt at håndhæve salgsforbuddet mod salg af tobak til unge under 18 år," forklarer Lotte Engbæk.
Også Danske Handelsstandforeninger raser over de nye og strammere tobaksregler.