Foreningen Danske Skoleelever er parat til at opgive tanken om et hjemmelokale for den enkelte klasse, for i stedet at få bedre plads til undervisning.
Det meddeler formand Vera Rosenbeck efter en ny undersøgelse fra firmaet Signal Arkitekter har peget på, at de danske folkeskoler udnytter deres lokaler alt for lidt.
- Vi kan sagtens snakke om, at eleverne ikke skal have deres eget faste klasselokale, men gå fra rum til rum, siger formand Vera Rosenbeck til Ritzau.
Over for Politiken påpeger Danmarks Lærerforening ellers vigtigheden af, at alle klasser har et stamlokale, som de selv kan udsmykke, og hvor de føler sig hjemme.
Men det behov genkender Vera Rosenbeck ikke.
- Vi oplever, at eleverne synes, det er vigtigt, at klasselokalerne er personlige, men det kan de sagtens være, selv om de ikke er stamklasselokaler, påpeger hun
- I USA er det eleverne, der går og kommer i lokalerne, og lærerne, der bliver. Så der har lærerne typisk udsmykket lokalerne i forholdt til det fag, de underviser i, og det synes vi er interessant.
Derimod er der skepsis over for tanken om at benytte faglokaler, der er indrettet til eksempelvis fysik, musik eller hjemkundskab, til undervisning i rent boglige fag.
Disse er ellers kun i brug i mindre end en tredjedel af tiden, viser undersøgelsen.
- Som udgangspunkt synes vi, det er vigtigt, at lokalerne indbyder til det, der undervises i. Jeg tror, mange elever vil synes, det er mærkeligt at have matematik i et håndarbejdslokale, siger Vera Rosenbeck.
Skoleeleverne får opbakning fra formanden for Danmarks Fysik- og Kemilærerforening, Peter Jensen.
- Der er nogle stoffer i de her lokaler, som jeg synes kræver, at læreren har en uddannelse til at håndtere situationen, hvis noget går galt, siger han.
Faglæreren ser dog mulighed for at trække beslægtede fag ind i lokalerne.
- Jeg synes, der er et potentiale for at undervise i biologi, som også er et laboratoriefag, eller natur og teknik i lokalerne, påpeger han.
/ritzau/