Borgmester Jacob Bundsgaard (S) burde have orienteret Aarhus Byråd om problemerne med manglende godkendelser af letbanen på et tidligere tidspunkt.
Sådan lyder det fra en række partier, da byrådet har sagen på dagsordenen onsdag aften.
- Jeg mener, det var en fejlvurdering fra borgmesterens side, at man ikke informerede byrådet, siger SF's Jan Ravn Christensen.
Det er kommet frem, at borgmesteren via sin stadsdirektør onsdag i sidste uge blev orienteret om, at Trafikstyrelsen ikke på det foreliggende grundlag kunne give grønt lys til at sætte letbanen i drift lørdag 23. september.
Først fredag blev offentligheden - og byrådet - informeret om, at lørdagens planlagte letbaneåbning med kransekage, gospelkor og skåltaler var aflyst.
Dansk Folkepartis Knud Mathiesen mener, at borgmesteren burde have orienteret byrådets partier, der torsdag i sidste uge var samlet til budgetforhandlinger.
- Hvis borgmesteren havde orienteret byrådets partier torsdag klokken ti, så er jeg sikker på, at borgmesteren havde fået mandat af byrådet til at aflyse festlighederne, siger han.
- Så kunne vi torsdag inden middag have udsendt en pressemeddelelse om, at byrådet aflyser letbaneindvielsen, siger Knud Mathiesen.
Han mener, at det ville have signaleret ansvarlighed, at byrådet på et tidligere tidspunkt og på eget initiativ afblæste festlighederne frem for at vente til mindre end et døgn før premieren.
Også Venstres politiske ordfører, Gert Bjerregaard, undrer sig over forløbet.
Han kalder den aflyste letbaneåbning for en "gigantisk fuser", der har givet byen "gevaldige ridser i lakken".
Jacob Bundsgaard ærgrer sig også over situationen. Set i bakspejlet ville han ønske, at han onsdag havde fremsendt en mail om situationen til byrådet.
- I lyset af det forløb, der har været efterfølgende og det fokus, så ville jeg ønske, vi havde sendt mailen frem.
- Det flytter fokus fra det, det handler om, nemlig at vi hurtigst muligt sætter letbanen i drift, siger borgmesteren.
Jacob Bundsgaard tvivler dog på, at en tidlig orientering af byrådet ville have ført til et andet resultat.
Borgmesteren siger, at han havde tillid til, at letbaneselskabet ville opnå tilladelserne i sidste øjeblik, sådan som direktøren for selskabet havde forsikret ham om.
Letbanen blev også drøftet på en lukket del af byrådsmødet, der blev afviklet sent onsdag efter afslutningen af den åbne debat. Borgmesteren ville dog ikke oplyse noget om, hvad udfaldet blev af den del af debatten, der kørte for lukkede døre.
Aarhus Letbane har onsdag skrevet et notat, hvori det skønnes, at letbanen kan sættes i drift om fem uger - forudsat at Trafikstyrelsen giver sin endelige godkendelse.
Det er den tid, det vurderes at tage for letbaneoperatøren Keolis at få lavet de justeringer af sikkerhedsprocedurerne, som Trafikstyrelsen har efterlyst.
/ritzau/