Danske busvognmænd er kommet under hårdt pres fra især østeuropæiske busser, der kører rundt med turister i København og omegn til dumpingpriser.
Det vrimler med især polske, estiske og litauske busser i gaderne, som på grund af lave lønomkostninger i Østeuropa og lempelig EU-lovgivning underbyder de danske vognmænd og chauffører. For eksempel når der køres sightseeing for krydstogtsskibene i København. Det viser en ny undersøgelse, som Danske Busvognmænd står bag.
En del af busserne udnytter de lempelige EU-regler til grænsen, mens en anden del af de udenlandske busser kører ulovlig piratkørsel, fordi de overskrider en tre måneders grænse for kørsel i Danmark, som Trafikstyrelsen har sat på baggrund af deres fortolkning af EU-reglerne. Også spanske, bulgarske og græske busser kører fra Sydeuropa til København for at kunne køre buskørsel på det danske marked. Det skriver Busmagasinet i dag.
Danske Busvognmænd har hen over sommeren 2017 sammen med chauffører og vognmænd indsamlet dokumentation for udenlandske bussers cabotagekørsel i København. Chauffører og vognmænd har i den periode sendt over 2.000 billeder ind af udenlandske busser på dansk jord - 895 busser er blevet tjekket.
Dokumentationen viser, at 371 udenlandske busser kører systematisk cabotagekørsel. 65 af de udenlandske busser har opholdt sig længere i Danmark end de af Trafikstyrelsen tilladte tre måneder og kører dermed ulovlig piratkørsel.
Direktør i Danske Busvognmænd Steen Bundgaard kalder situationen uholdbar og kræver handling nu.
- Med de lønomkostninger man ser i mange syd- og østeuropæiske lande, betyder det, at kørslen finder sted til stærkt konkurrenceforvridende priser. Det fører til tabte ture for danske vognmænd, tabte arbejdspladser til chaufførerne og i værste fald social dumping, når de udenlandske busvirksomheder kappes om at underbyde hinanden, siger han.
Han efterlyser et fælles EU-regelsæt, der kan forhindre, at busser kan køre tomme fra Syd- og Østeuropa til Danmark og tage danske chaufførjobs til skade for både erhvervslivet og statskassen.
- Indtil EU har fundet en reel fælles løsning på problemet, så bliver transportministeren nødt til at overveje, om man skal indføre mindstelønsregler i Danmark for cabotagekørsel, siger Steen Bundgaard.
Forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Allan Andersen begriber ikke, at det danske Folketing ikke laver regler for udenlandsk buskørsel, som det er sket for vejgodstransport med udenlandske lastbiler.
- Vi kan ikke acceptere den piratkørsel, der foregår i København. Konkurrencen er særdeles unfair. En polsk vognmand betaler typisk ikke moms og er allerede der 25 procent billigere - samtidig betaler de meget lavere lønninger, siger Allan Andersen.