Jonathan Løw er iværksætter, foredragsholder og rådgiver indenfor innovation, iværksætteri og ledelse. Du kan følge Jonathan Løw’s arbejde på LinkedIn og Facebook.
FOR UNDER EN UGE SIDEN lancerede den store engelske avis The Guardian sektionen The Upside. Indtil da havde sektionens artikler været mixet ind i det øvrige avisindhold, men nu har man fået sin egen sektion dedikeret til såkaldt konstruktive nyheder.
Det interessante for os som menige læsere og danskere er i denne forbindelse, at avisen har kunnet konstatere, at denne form for artikler bliver læst 10 procent mere end alle de øvrige historier, ligesom én ud af 10 læsere deler dem. Igen et højere gennemsnit end resten af avisens indhold.
DET BETYDER ALTSÅ, at det, man som læser ofte bliver beskyldt for - nemlig at ville sensationerne og de negative historier – ikke holder vand, hvis blot den konstruktive journalistik bedrives ordentligt.
Det er i denne forbindelse vigtigt at være opmærksom på, at konstruktiv journalistik ikke er det samme som lalleglade historier om hunde, der bliver reddet i sikkerhed, eller ældre mennesker, der bliver hjulpet over vejen. Disse historier er da også fine, men det kan mere betegnes som positiv journalistik, som eksempelvis gør os glade, i godt humør osv.
Samtidig er mit budskab heller ikke det, at journalistik ikke må være kritisk eller skal stille magthavere til ansvar. Bestemt ikke. Det gælder nemlig også for eksempelvis The Upside, at historierne i høj grad bærer samfundsmæssig relevans – også langt udover hunden, der kom i sikkerhed.
THE UPSIDE'S ARTIKLER er nyheder og historier, der tror på fremtiden, hvorimod meget traditionel journalistik har handlet om fortiden eller nutiden. Samtidig har The Upside lagt stor vægt på, at deres indhold ligeledes skal opfylde kernejournalistiske kriterier såsom at kunne agere vagthund, oplyse os om samfundet samt holde magten til ansvar.
Jeg har til daglig fornøjelsen af at medvirke i P1’s nye program Public service. Programmet har på rekordtid fået over 150.000 lyttere, og idéen med Public Service er ikke blot at lancere endnu et debatprogram, hvor kendte eller ikke-kendte folk mener noget om et eller andet, men i stedet at lave et idé- og løsningsorienteret program, hvor lytterne ligeledes kan byde ind med gode forslag og idéer.
Den succes, som både The Upside og Public Service indtil videre har haft, tyder på, at man både her i Danmark og i England sætter pris på denne bevægelse i nyhedsdækningen og journalistikken. Som lederen af The Upside, Mark Rice-Oxley, for nyligt udtrykte det i et blogindlæg: The good news is … people like to read good news.
DET ER I MINE ØJNE tankevækkende i en tid, hvor de fleste danske medier bløder på indtjeningen og desperat forsøger at differentiere sig fra hinanden. Dette sker imidlertid som regel ved, at man sætter ting på spidsen som hos BT, hvor nærmest hver eneste appetizer i offentligheden handler om, at man er døden nær, mens Berlingske (Business) er gået all-in på udelukkende at være talerør for debattører med borgerlig og/eller liberal observans. Man skulle jo nødigt udfordre læserne på deres holdninger og eksisterende syn på verden og fremtiden.
Jeg tror, at denne tilgang til læserne er at bevæge sig ud på et blodrødt ocean, hvor man i forvejen har kæmpet i årtier. Der er meget mere perspektiv i at kigge på det blå ocean forstået som den konstruktive agenda og eksempelvis lade sig inspirere af den tidligere Cavlingpris-vinder Asbjørn With, der på fin vis beskrev sin tilgang til konstruktiv journalistik som følger:
”Det kan sammenlignes med, at vi står og kaster sten gennem ruderne på et drivhus. Når der ikke er flere hele ruder, forlader vi ruinen for at gå videre til næste drivhus og starte stenkastningen på ny. Konstruktive elementer i den undersøgende journalistik er, at vi også dækker, når de nye ruder bliver sat i drivhuset. Altså dækker genopbygningen. Det bliver borgerne og samfundet jo for alvor klogere af.”
Derfor er jeg oprigtigt nysgerrig og håbefuld … Hvem bliver mon det første danske medie, der tror på fremtiden?
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.