En række danske arbejdsløshedskasser har et problem. De lokker nemlig nye medlemmer til med en metode, der ifølge Forbrugerrådet er problematisk og i nogle tilfælde i lodret strid med loven.
Det sker fra websites som billigsteakasse.dk, akassetilbud.dk og akasseguiden.dk - samt over 20 andre danske websites, der i det skjulte bliver betalt af a-kasserne for at sende forbrugerne videre til a-kassernes websteder.
Billiga-kasse.dk skriver eksempelvis, at den er "lavet for at hjælpe den danske forbruger med at finde en billig a-kasse. Vi er redaktionelt fuldstændig uafhængige af alle danske a-kasser."
Nogenlunde det samme hævdes på mange af webstederne.
Men websiderne er langt fra uafhængige. De undlader at fortælle, at de tjener styrtende med penge på at henvise forbrugerne til eksempelvis Frie Funktionærers a-kasse. En tidligere ejer tjekakasse.dk, Allan Stolc, oplyser til Avisen.dk, at man kan tjene 50.000 kr. om måneden på en sådan side.
Det er især "gule" a-kasser som ASE, De Frie Funktionærer og Det Faglige Hus, der benytter sig af fidusen, som Forbrugerrådet kritiserer.
"Man kan jo ikke læse, at ejerne af disse websteder får provision, og når de oveni købet hævder, at være frie og uafhængige, så er grænsen overtrådt. Så er det i strid med markedsføringsloven," fastslår Jakob Steenstrup, der er juridisk medarbejder i Forbrugerrådet.
Andre a-kasser klager over vildledning
A-kassernes interesseorganisation, AK-Samvirke, er ikke begejstret.
"Vi oplever, at nogle a-kasser tilkendegiver, at denne aggressive form for markedsføring er aggressiv og mere vildledende end vejledende. Det er godt at få det her frem i lyset,” siger Verner Sand Kirk, der er direktør i A-kassernes Samvirke.
Han pointerer, at organisationen ikke har ansvar for – eller indflydelse på - medlemmernes markedsføring.
"At man markedsfører sig intensivt med at være billig er ikke ensbetydende med, at man er billigst. Faktum er, at priserne på a-kasser - uden fagforeningskontingent - varierer meget lidt," siger Verner Sand Kirk.
Frie funktionærer: Vi ved ikke, hvor vi reklamerer
A-kassen Frie Funktionærer, der optræder på stort set samtlige websites, afviser at kende til problemet.
"Det er helt nyt for mig. Jeg aner ikke præcis, hvor og hvordan vi reklamerer på nettet. Vi kan ligge på alle mulige mærkelige sider, som jeg ikke kender til," siger marketingschef Anne Marie Kyed.
"Vi reklamerer gennem et professionelt firma - så må det også være deres ansvar. Men selvfølgelig skal vi overholde lovgivningen."
Selv om Anne Marie Kyed afviser at kende til webstederne - og lover at fjerne alle ulovlige reklamer, der henviser til Frie Funktionærer - forsvarer hun stadig metoden:
"Vi er bare nødt til at være med, når de andre også er det," siger hun og tilføjer senere i en mail:
"Jeg kan da se, at 3F også benytter sig af samme metode."
ASE erkender problem
Hos Det Faglige Hus fralægger man sig alt ansvar og vil ikke kendes ved siderne:
"Det Faglige Hus har intet at gøre med udgivelsen og driften af nedenstående hjemmesider," skriver kommunikationschef Mette Jul til Avisen.dk.
Marketingchef hos ASE, Mette Bossen, fortæller en anden historie. Her kender man udmærket til problemet.
"Vi stopper ofte samarbejdet med partnere, som har brugt sider, vi ikke kunne stå inde for. Vi har bedt om at få alt materiale vi deltager i til godkendelse, men ofte sker det ikke," forklarer Mette Bossen.
Hun vil dog ikke vurdere, om ASE kan stå inde for de konkrete sider.
3F's kommunikationschef Palle Smed har ingen kommentarer til sagen, men siden Avisen.dk henvendte sig til 3F er annoncerne deaktiveret.
Reglerne i markedsføringsloven er klare:
§ 4. En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.
Sådan foregår det:
- På eksempelvis billigsteakasse.dk "oplyses" brugerne om "Danmarks billigste a-kasser".
- De henvises til bl.a. Frie funktionærer a-kasses website.
- Når forbrugerne klikker sig ind på Frie funktionærers website, tjener ejeren af billigsteakasse.dk penge.
- Markedsføringsmetoden hedder "affiliate marketing".