Sent i aftes lancere Apple deres nye iPhones: iPhone 11 og iPhone Pro Max. De indeholder nye imponerende features og iPhonens popularitet i Danmark giver altid lange køer foran butikkerne, når Apple lancerer deres nye modeller, som i år hedder iPhone 11. Denne gang bliver næppe nogen undtagelse. I den anledning har vi taget et kig på danskernes mobilvaner og smartphones stigende popularitet.
Danmark er et iPhone-land
Over 88 % af den danske befolkning har en smartphone, og det gør Danmark til det land i verden, hvor flest ejer en smartphone. 49 % foretrækker iPhone, hvorimod kun 24 % vælger en Samsung-model. Apple har med andre ord lagt sig massivt på det danske marked, hvilket næppe er nogen overraskelse, men vi er mere iPhone-begejstrede end andre lande. For på verdensplan er Android den foretrukne.
Apple profilerer sig på at være first movers og med god grund: De revolutionerede mobiltelefonen, da den første iPhone udkom i 2007. First movers er de stadig, for eksempel er kameraet på den iPhone 11 og iPhone 11 Pro (igen) bedre end nogensinde før, med ultravidvinkel, der får 4 x så meget med på billedet i forhold til tidligere modeller - og andre smartphones i øvrigt.
Behovet for at eje en smartphone er steget i takt med vores forbrug af sociale medier og apps. De sociale medier er ikke længere kun tiltænkt de unge, og mange i bedsteforældre-generationen er flittige brugere af særligt Facebook. Det betyder også, at folk over 50 år er den aldersgruppe i Danmark, hvor der kommer flest nye smartphone-ejere.
iPhones til børnene og højtalere til de voksne: Gaver skal være elektroniske
Danskernes foretrukne julegaveønsker har de seneste år været af elektronisk karakter. Og julen er en anledning, hvor forældre i særlig grad vælge at købe en iPhone eller tablet til børnene. Faktisk i så høj grad, at i 2 ud af 3 tilfælde ligger der pakker med elektronik under juletræet. Således har 60 % af 9-årige børn en smartphone og 70 % af de 8-årige ejer en tablet eller iPad. Sidste år var Airpods (de ledningsfri høretelefoner) blandt de helt store julegavehits hos danskeren, efterfulgt af stemmestyrede højtalere fra Google Home og Sonos. På top 10 listen fandt man - ikke overraskende - smartphones, iPhones og tablets. Det betyder, at smykker, tøj og gavekort nu er blevet presset ned ad på ønskelisten.
Vi bruger ligeså lang tid på medier som på at arbejde
Danskerne bruger dagligt over 7 timer på medier. Det er næsten ligeså lang tid som vi er på arbejde, hvis man har en 37-timers arbejdsuge. Vi tjekker vores sociale medier fra vores iPhone i bussen på vej til arbejde, vi hører podcasts mens vi laver mad, chatter og lytter til musik når vi er i fitnesscentret. Således er vi blevet storforbrugere af medierne, både når vi er hjemme, på farten og står i køen i Netto. Derfor er det også en storprioritet for danskerne at have en mobiltelefon i hånden, der kan det hele, er moderne i designet og med lang batterilevetid.
Således kan vi atter forvente, at køerne bliver lange foran forretningerne, når den nye iPhone 11 om få dage er til salg i Danmark.